MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(561.) KIRÁLYRÉT ÉS DRÉGELYPALÁNK

Időpont: 2018. augusztus 16. csütörtök
Helyszín: Királyrét és Drégelypalánk

Csak egy rövid vázlat a nap krónikájából.
Hajnali kelést követően, ezerrel hasítottunk Királyréte. Olyan forgalom volt a pályákon, elkerülőn, hogy ügyeskedni kellett a kamionsorfalak között. Királyrétre 8 óra előtt értünk, és rajtunk kívül senkit sem láttunk (aztán ez a helyzet kissé módosult).
A lányoknak kiadva a vezényszót, felmásztunk a Várhegyre, ahova szép és nem nehéz ösvény kapaszkodik, de sajnos a hegytetőről nincs kilátás. A tölgyes-bokros erdő azért nem volt csúnya. A felfelémenetben vasérces mintázatokat láttunk (ld. csiga) a felszínen és lehetett is találni a lábunk alatt szép kis gömbölyű "vasérckavicsokat" (a hivatalos neve biztosan nem ez).
A Várhegyről a Szén-patak medréhez ereszkedtünk, ami szinte teljesen száraz volt, majd a Bajdázó felé vettük az irányt. Rajtunk kívül továbbra se volt az erdőben egy teremtett lélek se.
Nemsokára, bár a törpillákkal nem túl gyors tempóban, megérkeztünk a régi bányatóhoz, ami ma már egyszerű természetes élőhelye hüllőknek, madaraknak, kétéltűeknek. Szép hely, de nagyon elhagyatott, gazos a környezete, ormótlan romos épülettel a szomszédságában...
A tó mögött a régi bányaudvar majdnem szabadon felkereshető; erdővel benőtt ugyan, de a leírások szerint lehet találni egy-két érdekesebb követ. A belépést tábla tiltja, de ez az ő baja...
A Petőfi-forrást viszont alig lehet megtalálni; elhanyagolt a foglalata, vize régóta nincs, különösen az idei aszályban nyújtott elkeserítő látványt. Kár érte...
A Suta-berki-patak ugyancsak csontszáraz medre mellett legyalogoltunk a Királyréti horgásztóhoz, ami nem egy csúnya objektum, de mi különösen a büféjének örültünk, ahol nem drágán, hűsítőt és kávét vettünk. A forrásnál ugyanis, mint írtam, nem sikerült a frissítés...
Innen pár perc és máris visszaértünk Királyrétre. Éppen akkor ért fel az egyik kisvonat-járat, tele családokkal, nagyszülőkkel, gyerekekkel, és a parkolóban se csak a mi kocsink állt már, lassan kedzett benépesülni a hely.
A lányok különös kívánsága volt a kisvonatozás, ezért megtettük a Kismarosig tartó teljes szakaszt (az az igazság, hogy nem jöttünk volna ide, ha nem csak itt lenne a Börzsönyben, hétköznap közlekedő kisvonat...). Voltak az úton szép részek, de összességében nem olyan nagy látvány. Kismaros vasútállomásánál viszont nagyon finom lángost ettünk..
Ezután visszatértünk Királyrétre, immár busszal, majd elindultunk "haza". Ami azt jelentette, hogy még egy nem kicsi kitérőt tettünk a nem éppen útba eső Drégelypalánkra, ahol a Szabadidőparkot vettük célba. Józsi és Erzsike igazán emglepődött érkezésünk alkalmából, ugyanis nem szóltunk előre nekik. Ettünk-ittunk, beszélgettünk,kedvesek voltak és szívélyesek, mint mindig és ahogy másokkal, vadidegenekkel is, akik betérnek hozzájuk.
Mindenkinek ajánljuk a helyet felkeresésre!
Aztán már jócskán késő délután elköszöntünk és egy szinte nyomasztó, a reggeli forgalmat is fölöző, dugóval, torlódásokkal és 140-es tempóban haladó kocsisorokkal tarkított kaland után, este értünk haza.

Fárasztó, szép nap volt. Királyréten régebben jártunk, és minden rosszakarat nélkül mondhatjuk, hogy ugyan voltak szép részei, de összességében unalmas és semmilyen volt (az igazi Börzsöny csak fölötte kezdődik, azt viszont csak kevesen válllják be, mert oda már saját lábon lehet csak felmenni). Ha a Kiskunságban ilyen helyen túráznánk (nem nagyon van ilyen errefelé), akkor szögre akaszthatanám a térképet és a tájolót...
Nem így a Drégelyvári Szabadidőpark, amely neten keresztül is vonzó és szép hely, de igazán csak ott, lelassulva az ottani rezgésszámra, semmin nem agyalva lehet megérteni, miért is a béke egyik utolsó szigete Józsi és Erzsike birodalma a mai világban...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Boróka (Lajosmizse), Balog Csaba (Lajosmizse), Balog Szellő (Lajosmizse) és Nagy Irén (Lajosmizse).

Királyréten Útvonalválaszték "Megyen a hegyen a turista" Irány a Várhegy! Ösvény Vasas csiga
Mindjárt fenn vagyunk Várhegy tetején Bajdázói-tónál A tó A felhagyott vasércbánya... ...kapujában
A száraz Petőfi-forrás Pillanatkép Tanösvény... ...oktatóanyaga Királyréti horgásztó Kisvasút
A kocsi Az állomás a vanatból Királyrét árnyoldala Látkép Szokolya Szép ház Szokolyán
Visszapillantó Megálló-tábla "Morgó" vm. Kismaroson Drégelyvár Szabadidőpark Az új gyerekjátszótér
Gyerekszállás... ...és belseje Még kisebb házikó Nyúlpaprikás Kávé És indulás haza