MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(494.) CSERHÁTI VÁRTÚRA CSŐVÁRON

Időpont: 2016. március 12. szombat
Útvonal: Csővár - Nógrádsáp - Mária-forrás - Nézsa - Vas-hegy - Csővári vár - Csővár

Idei túrás vándorlásaink legrövidebb hétvégéje következett el, a legrövidebb távval. Munkanap áthelyezés miatt szombaton dolgozni kellett, így az egynapos hétvége nem sok jóval kecsegtetett túraügyileg, hiszen aki hat napot dolgozik egyben, annak legalább jár egy nap pihenő. Mégis, nyolcan amellett döntöttünk, hogy túrázni fogunk, mert annak ellenére, hogy minden alkalommal jólesően elfáradunk, ez mégiscsak a pihenés egy aktív formája. És ha ez még nem lett volna elég, egész héten esőt, nem is keveset, ígértek éppen vasárnapra - de a vállalkozó kedvű kimozdulóknak ez sem szegte kedvét, sőt: eső ide vagy oda, nem elég, hogy áztunk egy keveset délelőtt, de ebédre mindenki a szalonnasütés mellett döntött...
Reggel fél nyolckor indultunk Lajosmizséről, Újharytánban egy kis kocsmázás, majd befutottak a dabasiak is. Egyesült erővel kimentünk az erdőszélre, a Kemencehősök pihenőjéhez, ott leparkoltunk és egy nem túl hosszú körtúrára indultunk a Hartyáni-erdőben.
A pihenőhelyet 2003-ban építették helyi férfiak, akik gondolom, jó hangulatú munkafolyamat során kemencét, fedett étkezőrészt, asztalokat, padokat emeltek a közjónak (ők a kemence felirata szerint a "Kemencehősök", innen a hely neve is), ráadásnak kosárlabdapalánk, focikapu és fabódés illemhely is várja az itt piknikezni vágyókat. Ja! És természetesen nyomóskút ad vizet, ha valaki erre szomjazna...
Ezen a helyen terveztük a déli ebédidős szalonnasütést.
A túrára már jóval fél kilenc után indultunk, szemező esőben. Az eső később elállt, majd újra rákezdett, mígnem 11 órára teljesen megszűnt, felszakadozott a felhőzet és kisütött a Nap. Ideális túraidő volt, esőben illetve utána olyan a levegő, amilyen soha máskor...
A túra is két település, Újhartyán és Csévharaszt határvonala körüli erdős részen kanyargott. Nem állítom, hogy ez a legszebb erdő, mert sok benne a tuskóról sarjadó akácos, a telepített nyárfaerdő, de azért élővilág itt is van, és ha már enyhe, csapadékos mostanában az idő, ami beindulhat, az be is indult a természet ezen frekvenciáján. A régi öregek elmeséléséből ismert tyúkhúr - az első tavaszi vitaminforrás és immunerősítő - zsákszámra lett volna szedhető, közte az illatos és gyógyhatású turbolya, más néven vadánizs szintén. Már ebből a kettőből remek leves vagy saláta lehetne, de volt még vadhagyma, csokorban növő, kis feje és nagyon erős, fokhagymás íze van. A három együtt igazi vitaminbomba, és tisztító hatásuk miatt tulajdonképpen kívánatos is volna a fogyasztásuk; nyersen eszegettük őket, olyan izgalommal és lelkesedéssel, mint kisgyerek a csokoládét. Joe még egy nagy marok vadhagymát pluszban leszedett az ebédhez is.
A régi, de mostanában felújított
ZÖLD SÁV jelzésre (Kápolnák Útja) térve, kanyarogtunk egy kicsit szebb borókás-nyáras erdőben, aztán az Akasztó-hegy sokat sejtető neve hívásának engedve, a környék legmagasabb pontjára másztunk. Azért persze olyan nagyon sokat nem kellett mászni, de jól hangzik...
Az Akasztó-hegyről nem adódik kilátás, rajta is jellegtelen telepített nyárfás, akácos,  de innen észak felé tovább lépve következett még egy dombhát, messziről folyami gát töltésének tűnt, persze itt nincs folyó hozzá. Tetején szép zöld gyep fogadott minket, és már egy kicsit távolabbra is el lehetett engedni az embernek a szemét.
Az erdőszélén kora tavaszi virágok, különböző apró gombák nőttek ki az avarból, köztük is jelentősebb állománnyal virág kategóriában a martilapu sárga virága, gombák terén pedig a piros csészegomba képviseltette magát (a gomba ehető, de nincs szíve az embernek leszedni, olyan szép, a martilapu pedig régen a méhek első tavaszi táplálékforrása volt, mint az egyik legkorábbi virág; utóbbiból egy nyárfaerdőben valóságos szőnyegre való területű mennyiség hajtott éppen...).
Utunk nemsokára elérte a sokszor meglátogatott Pótharszti templomromot és a körülötte megbúvó régi pusztai temetőt. A romból mindössze egy gótikus oromfal áll, két halvány pillérrel, a temető sírjai közül is inkább csak sejlenek a hantok, halmok, mint konkrét sírkövek lennének még álló és olvasható minőségben...
Itt egy kedves, kutyás pár lány tagja csoportképet készített rólunk, majd elköszöntünk tőlük és folytattuk visszautunkat a pihenőhöz, hogy végre tüzet rakhassunk és szalonnázhassunk.
Mint a gyerek, aki egy év lakótelepi szobafogságból lemehet a játszótérre, úgy estünk neki a feladatnak. Gyorsan fát szedtünk, száraz fűcsomóval - amit egy elhagyott, évek óta nem használt vadetetőből markoltunk fel - megágyaztunk, papír, aztán gyufa. Nem sikerült elsőre, mert a fa vizes volt. Tíz perc múlva mégis megnyugtató hangot adva, ropogott a tűz. A szalonnát felcsíkoztuk, a hamarjában vágott nyársakra húztuk, hagyma, egyebek és elkezdődött egy majdnem egy órás lakoma. Ki-ki a maga szája íze szerint keverte az alapanyagokat: fehérszalonnát, füstöltet, paprikát, paradicsomot, kenyeret, vadhagymát, almát, erős paprikát. Még sütemény is került az asztalra! Úgy teleettük magunkat, hogy mozdulni alig bírtunk. Fejenként nem volt ritka a három szelet kenyér pirítva, három csík sült szalonnával és a köret.
Aztán egy órakor mindenki kifulladt, csak pihegett. Tudtuk, hogy vége ennek a programnak is, mégse csüggedtünk, mert lesz még alkalom, lesz még tavasz, és nyár is, szalonnát sütni pedig még ősszel is lehet - sőt télen is! Túratervvel már három évre be vagyunk táblázva, úgyhogy folytatás következik, jövő héten egy másik helyen. Aki ma nem jött, jöjjön legközelebb.
Mindenkinek köszönjük a mai napot!

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Csonka Villő (Dabas), Csonka Zoltán (Dabas), Felker Joe, Kárpáti János (Kecskemét), Lőrikné Irénke (Hetényegyháza), Rádi Józsefné Edit (Hetényegyháza), Szőke Tímea (Dabas).

Isten hozott! A Kemencehősök pihenője ZÖLD a világ Barkavirágzás Edit egy bokor alján Taplógomba 1.
Taplógomba 2. Jani V-ben Vadhagyma Martilapu virága Bodzafakadás Mindenhol ibolya
Pótharaszti templomrom Friss turistajelzés A temető kapujában csoportkép a romnál A múlt lyukán át Piros csészegomba
Zoliék a Kőrösi úti keresztnél Kicsit vizes, de ég a fa Nagyon sütünk Alapanyagok Csendélet (evés előtti) És az evés...