(386.) TÚRA
REJTÉLYES ROMOK NYOMÁBAN A PILISBEN
Idõpont: 2013. március 2. szombat
Útvonal: Budakalász - "Alba Eclesia" -
"Attila/Árpád sírja"- Zöld-barlang -
Kevély-nyereg - Nagy-Kevély - Ezüst-Kevély -
Szabó József-barlang - Barlangház -
"Sicambria romjai (Õsbudavár)" - Budakalász
Táv: 15 km
A Kevélyek északkeleti oldalában tett túránk
Lánszki Imre és a budakalásziak kutatásai,
feltételezései terepen való azonosítását
tűzte ki célul. Találtunk érdekes,
meghökkentő, gyanús, hihető dolgokat. Az idő
majd eldönti, mi igaz az általuk
előadottakból...
A) Történelmi izékrõl
A mai beszámoló egy gyakran látogatott vidék
rejtett látnivalóiról szól. Az újszerû vagy
alternatív történelemfelfogás szerint (a
régit inkább hagyjuk!) a magyar történelem
tele van elhallgatott vagy elhazudott
dolgokkal. Ennek fõ területei: a magyarok
eredete (a régi elméletet inkább hagyjuk!),
Kárpát-medencei tartózkodásának kérdése és
az Árpád-házi királyok idejének történelme.
Sok amatõr és néhány profi személy kutakodik
a témában, köztük néhány kókler is akad,
sokszor egymásnak is ellentmondó
eredményekkel. A kutatások eredményeinek
közös halmaza:
1. A magyarok nem finnugor eredetûek.
2. Ehelyett létezik a szkíta-magyar rokonság
és folytonosság.
3. A Kárpát-medencébe az úgynevezett
"honfoglalás" alkalmával nem elõször jöttek
be magyarok vagy magyarokkal rokon népek,
hanem már hosszú idõ óta itt éltek.
4. A Kárpát-medence nemcsak egy hely a sok
közül, hanem a Föld golyó egyik legerõsebben
szakrális helye, legõsibb fészke, olyan
természeti, geopolitikai és gazdasági
potenciállal, amelyek máshol ilyen mértékben
nem léteznek máshol.
5. Az Árpád-házi királyok nemcsak hogy
Attila, hun király, de egészen a a világ
elsõ uralkodójának, Nimródnak
leszármazottai.
6. A magyarság rendkívüli nyelvi,
kulturális, szakrális és hadászati
képességekkel megáldott nép, mely õsidõktõl
kezdve egészen a legutóbbi korokig,
meghatározó szerepet játszott a
világtörténelemben.
7. A magyarság 1000 elõtt is már jóval
keresztény, sõt: Jézus ismerõje és követõje
volt. - és még sokáig lehetne sorolni.
Ebbõl mindenki azt hisz el, amit akar. Akik
csak egy irányban képesek gondolkodni, azok
ezeket mereven elutasítják, akik képesek más
részleteket és összefüggéseket is
megfontolni, esetleg juthatnak olyan
álláspontra, amelyeket nem az iskolai
történelemtanárok szájából hallottak (mintha
az attól igaz lett volna...).
Fenti feltételezések és kutatások szerint a
Pilis meghatározó szerepet töltött és tölt
be a magyarság történelmében, de - számtalan
bizonyítékkal alátámaszthatóan - a Föld
energetikai és szakrális központja is itt
volt/van.
A Pilis, a középkori magyar állam
újjászervezésének idején (IX. század),
megint igen fontos szerephez jutott. Árpád,
késõbb Szent István, továbbá az õket követõ
uralkodók, itt építették ki a világi -
királyi - hatalom központját, és a táltos
hagyományokkal keveredõ és a XIII. századtól
"pálos csuha alá bújtatott" szkíta
kereszténység is itt építette ki vallási
központját és emelte templomait,
kolostorait.
Ezeknek az egykori dicsõséget és nagy
hírnevet megélt épületeknek hollétérõl az
elmúlt néhány évtizedben parázs vita alakult
ki a hivatalos és nem hivatalos történészek,
magyarság kutatók között. Elõbbiek a mai
Székesfehérvárban, Budában-Óbudában és
például - korábban Pilisszentkeresztre -
késõbb aztán Kesztölc-Klastrompusztára
helyezett pálos õskolostorban hisznek, és
tagadják Attila egykori városának,
Sicambriának még a létezését is, és ettõl
semmi eltérõ álláspontot el nem fogadnak,
míg utóbbiak szerint nemcsak hogy a pálosok
elsõ kolostora nem Klastrompusztán volt, de
a Pilis környékén kellene keresnünk és meg
is találnánk Sicambria, Õsbuda, Árpád és
Attila sírja, Fehérvár, a királynék vára,
stb. romjait is.
Mai túránk tehát egy sokak által látogatott,
de csak kevesek által ismert területen, a
Kevélyek keleti lankáin és oldalában zajlott
le. Célunk volt, hogy az újszerû
történelemfelfogással szimpatizálva,
bizonyos leírásokat és elõadásokat
feldolgozva, magunk is megkeressük,
elképzeljük fenti nevezetes épületek,
események esetlegesen fellelhetõ romjait,
megérezzük ezen helyek kisugárzását,
felfigyeljünk a múlt érzékelhetõ üzeneteire.
B) A túra leírása
Hét fõvel vágtunk neki a túrának, hat órai
indulással. Dabason kölcsönösen kiörömködtük
magunkat a találkozás miatt, aztán Pesten át
Budakalászra mentünk. A faluba nem sokkal
nyolc elõtt értünk, a patakparton
leparkoltunk, összeszedtük cókmókjainkat,
aztán egészkor nekiindultunk a ZÖLD SÁV
jelzésnek.
Ezen csak addig haladtunk, amíg ki nem
értünk a lakott terület szélére, majd ekkor
gyorsan le is tértünk róla. Célunk,
jelzetlen és elég sáros szekérúton az
Ajmanica nevû füves-bozótos határrész
elérése volt. Itt állt ugyanis (nem
használok feltételes módot, mert
kijelentõben könnyebb, és közelebb is áll a
meggyõzõdésemhez) Alba Eclesia, vagyis
Fehérvár. Nem is akármilyen hely volt ez.
Egy 240x130 méteres kolostor- és
templomegyüttes, melynek a felszín felett
semmi nyoma, de Lánszki Imre ökológus
kutatásai szerint, mûholdas radarral
átvilágítva a föld felsõ rétegeit, a romok
jól kirajzolódnak. Sajnos, a hely elég
ronda, átláthatatlan, elhanyagolt volt,
nehéz volt elképzelni, hogy épületek álltak
itt valamikor, és Magyarország egyik
szakrális központja létezett e falak között,
ahol egyszerre 86 pálos szerzetes is élt
együtt...
Innen felmentünk az Ingó-kõ nevezetû
sziklaalakzathoz, amely valóban elválva a
vízszintes síktól, egyik élén áll - igaz
kitámasztva, hogy még mindig így lehessen
nevezni. Ha a támaszték kiesne alóla,
megszûnne ilyen néven ez a látványosság is.
A kõtõl a turistaúton folytattuk, felfelé
emelkedtünk egy nem túl meredek, inkább
kényelmesnek mondható, de a fagy
kiengedésének és a Nap erõsödõ sugarainak
köszönhetõen sáros erdei úton a
Kevély-nyereg irányába. Nem sok idõ
elteltével elértünk egy újabb érdekes
állomáshoz. Egy felhagyott "kõbányához".
Ennek udvarára betérve érdekes látvány
fogadott. Fényképekrõl már ismertem a
helyet, a több színû sziklafal is ismerõs
volt. Jobb oldalon azzal a hatalmas
sziklatömbbel, amely teljesen elütve
környezetétõl, feltehetõen emberi kéz (de
mekkora kéz lehetett!) által került egy
nyílás elzárása céljából. Lánszki Imre
feltételezései szerint, hivatkozva Anonymus
leírására , itt ("egy kõmederben lefolyó
patak forrása fölötti bányában") temethették
el Árpád fejedelmet, az évszázadokkal
korábban ugyancsak itt végsõ nyughelyet
nyert Attila, hun király mellé.
Egyre erõsödõ napsütésben, a kicsit csípõs
reggel után már egyáltalán nem fázva
haladtunk egyre feljebb. Megint találtunk
egy kõbányát, tetején egy üreg-barlanggal,
aztán a társaság egyik fele felmászott a
hegyoldalba, hogy megkeresse a
Zöld-barlangot. Még egy-két kanyar, és 12.00
elõtt nem sokkal megérkeztünk déli pihenõnk
helyszínére, a Kevély-nyeregbe. Itt,
ugyancsak történeti forrásra hivatkozva, egy
kápolna vagy kolostor állt, melynek köveibõl
a feltételezések szerint a Kevély-nyergi
turistaházat építették a két háború közt.
A nyereg tisztásán rengeteg ember volt,
kihasználva az elsõ igazán tavaszi hétvégét.
Iskolás csoportok, nyugdíjasok, fiatalok és
középkorúak. Legalább száz ember jött-ment
azalatt a másfél óra alatt, amit itt
töltöttünk. Terveink szerint szalonnát
akartunk sütni. Neki is álltunk a
tûzrakásnak, de mivel elég csapadékos volt
az elmúlt idõszak, sikerült 50 percet
elbabrálni a tûzgyújtással, mert minden
vizes volt, egy darab száraz fát nem
találtunk. Már majdnem feladtuk, amikor
végre, igazi csapatmunkával és kitartással,
mégis sikerült nemcsak ropogós kis tüzet, de
alatta jelentékeny parázsréteget is
összehoznunk. Azonnal szalonna elõ, fel- és
bedarabolás, és már sütöttük is az ebédnek
valót. Amikor kész lett, akkor pedig, mivel
úgy gondoltuk, alaposan megdolgoztunk érte,
jóízûen mindet meg is ettük.
Tele gyomorral várt még ránk egy kis mászás
a Nagy-Kevélyre. Nem esett éppen jól, de
viszonylag könnyen és hamar letudtuk. És
mint minden hasonló mászás és csúcs, megérte
a fáradságot, mert napozásra csábító idõben,
páramentes levegõben, tíz kilométerre is
elláttunk - illetve a hegyes részeken kicsit
közelebbre, a laposabb alföldi részen
messzebbre. Szívesen maradtunk volna akár
egy órát is, de erõsen elhaladt az idõ, és
sok minden várt még ránk a lefelé úton.
A hegygerinc legmagasabb pontjáról tehát
ereszkedni kezdtünk az Ezüst-Kevélyre. Itt
aztán elkezdõdött a sziklás-romos káprázat!
A kis hegycsúcs tetejét elszórt kövek
borították. Egy szakaszon mintha kõfal
maradványa látszott volna, annyira
szabályosan egymásra rakott és hatalmas
méretû kövekbõl, hogy nem mertük teljesen
hinni a rom-elméletben, néhányan a
kõbánya-tézis felé hajlottak. Pedig ez egy
több ezer éves - és régészek által felmért -
erõdítési maradvány, amely eredetileg 10
méter magasságban szinte az egész
Ezüst-Kevély tetején végig húzódott.
A falmaradvány mögött egy boltíves,
pinceszerû kõházat találtunk, mint
atlaszunkból kiderült, a TTE réges régi,
1920-as években emelt menedékkunyhója volt.
De mi azt gyanítottuk, esetleg régebbi
valami lehetett ennek a turistaszállónak is
az alapja...
A kunyhó mellett, a sziklafalon egy szép
"Szûz Mária a kisdeddel"- dombormûvet
találtunk. Nem tudni, ki és mikor rakta oda.
De megérintett a gesztus mindannyiunkat. A
helyet egyébként számtalan gödör és kõkupac
színesítette, mintha agy kiskunsági
buckavidék lett volna - csak kõbõl. Ezek
között mentünk a Szabó József-barlang
irányába, zömmel úttalan utakon.
A barlang egy meredek sziklafal alatt,
kanyonszerû völgymélyedés alján nyílna. A
"szájüreget" meg is találtuk, de kitöltötte
egy soktonnás leszakadt kõtömb, nem tudtuk
pontosan hol és merre lehetett a barlang,
melyet a leírás szerint borsócseppkövek
díszítenek.
A barlang szomszédságában, onnan kb. 100
méterre pedig az úgynevezett Barlangház
várt, mely a TTE-védkunyhóhoz hasonlító
mesterséges valami. Talán ház? Talán egy
barlang bejárata? És mindenhol és folyvást
csak kõbánya és kõbánya - vagy romok és
romok?...
Ennek a kanyonnak vagy minek egyébként
elképesztõ kisugárzása volt. Nekem személy
szerint lúdbõrzött a hátam, és a levegõ is
kissé fojtott volt benne. Nem egy mezei
focipálya rezgéseit lehetett itt érezni...
Az eddigi kábulatokból tulajdonképpen fel
sem ocsúdva, a túra vége felé megérkeztünk
az egykori Sicambria (Attila hun király
vára, melyet korábban a trójai háborúból
elmenekült trójaiak alapítottak), a késõbbi
Õsbudavár romjaihoz (a túrán nem ezt
neveztem meg Õsbudavárnak, de hát én is
tévedhetek - vagy nem).
Ez a hely tulajdonképpen egy erdõvel
telepített régi rommezõ. Szanaszét szórt
hatalmas és kisebb kõtömbök, mohával itt-ott
szépen takarva. A kövek között sok faragott
vagy annak tûnõ. Az egyik egy nevezetesebb
darab, neve: Szarkofág-kõ. Azért ez a neve -
most a túratársak is megtudhatják, mert
akkor és ott nem tudtam pontosan -, mert
alulról faragott lábakkal áll, és miután
valakik széttörték, vagyis leerõszakolták
róla a felsõ, repedésszerû csíkkal az
aljától elváló legalább egy tonnás részt, a
repedések között kb. másfél kilónyi hamvat
találtak - értsd: emberi vagy állati test
elégetés utáni maradékát. A tudósok ezeket
a maradványokat szénizotópos eljárással kb.
4800 évvel ezelõttinek mérték...
A kõmezõ egy várárokrendszerben csúcsosodik
ki, a két árok között maga a régi várudvar
lehetett. Az egyik árokból rejtélyes,
egészen a legutóbbi idõkig betemetett
járatrendszer kapunyílása tátongott. A
lyukat kör vagy félkör alakúra is faragott
kövekkel, valamint a réseket kitöltõ
agyagos-márgás tömõanyaggal eltorlaszolták.
tették mindezt kb. kétezer-ötszáz éve....
Fájó szívvel, nagy izgalomban és
kábulatszerû ájulatban hagytuk itt ezt a
helyet is, mint szinte az összeset a nap
folyamán, hogy kis gyaloglással leérjünk
ismét Budakalászra, és onnan hazautazzunk.
C) Összegzés
Ma olyan helyeket láttunk, olyan érzéseket
és csodákat éltünk meg, olyan dolgokat
érzékeltünk és olyan titkokat lestünk meg,
amirõl - hiába készültünk a túrára -
elõzetesen fogalmunk se lehetett. Nem tudjuk
megmagyarázni, mi volt ez az egész pontosan,
de bemászott a bõrünk alá, bogarat tett a
fülünkbe, ott tikktakkol az agyunkban - ide
még visszajövünk. És nemcsak a múlt izgalmas
és rejtélyekkel teli, nemcsak suttogva
hívogató csábítása miatt, hanem valami
megmagyarázhatatlan belsõ kényszer miatt is,
mely kérdéseket és válaszokat egyszerre
hordoz, és amely soha nem hagyja, hogy
otthon punnyadjunk, hanem folyton folyvást
új kalandokra hívja csapatunkat. És
meglehet, hogy igazi válaszokat soha vagy
csak ritkán kapunk, de nem is ez a lényeg. A
lényeg a keresés. Ahogy egy Hobo-idézet
mondja: "Úton lenni a boldogság, megérkezni
a halál".
Minden rokonom!
Sántaőz
Ui.: A túra az egyik lehetséges elmélet nyomait
kereste. Azóta már kiderült, ha nagyon nem is esnek
messze a valódi Óbuda, Fehéregyháza, stb. romjaitól a
felkeresett helyek, a Kevélyek északkeleti pereme,
lankái, a kőbányában feltételezett fejedelmi sír nem
azonosak ezekkel, hanem Csillaghegy, Róka-hegy környékén
(csak pár kilométerre esnek innen) vannak; de az biztos,
hogy amiket megmutattunk ezzel a túrával, valóban régi
romok, régészek által eddig nem nagyon kutatott,
történészek által elhallgatott és elhazudott objektumok
és fontos történelmi emlékeink. Az egész Pilis egyetlen
történelmi rom-aknamező. Bárhova lép az ember, a múlt
robban a lába alatt...
A teljes és tiszta igazság kutatása folyamatban, lelkes
emberek részéról. A történelem hivatalos elhazudásával
szemben, néhányan nagyon is komolyan tesznek az igazság
fősodorba kerüléséért, de természetesen, a legjobb
szándékuk ellenére is, képesek tévedni, téveszméket
hirdetni, jó néhányan pedig tudatosan propagálják
"magyar" oldalról is a hazugságot - sajnos.
Ez a túra egy szép emlék marad számunkra.
Ezen a napon együtt túrázott:
Balog Csaba, Csonka Zoltán (Dabas), Gondos
Máté (Ladánybene), Polyák Nikolett (Kerekegyháza),
Szekeres Zoltán (Kerekegyháza), Szõke Tímea (Dabas) és
Varga Istvánné Borika.
"Halló, itt Budakalász!"
Emléktábla
Távolban a Csikóvárak
"Alba Eclesia (Fehérvár)" helye
Ingókõvel
ZÖLD SÁV jelzésen
Kilátás az ösvényrõl
Monalovác
Zoli
Timi és Máté
"Árpád és Attila sírja"
"A sírzáró kõ"
Niki és a fény
Szusszanat
Tekergés a rakás mellett
Fakupac
Szász Elek-emlékhely
Emléktábla
Pihenõhely
A Kevélyek oldalában vagyunk
Egy újabb kõbányában
Fel a lukhoz!
Közel a nyereghez
Borostyános fa
Mindjárt felérünk!
Végre a Kevély-nyeregben!
Vizes fából tüzet rakunk (50 perc)
Szalonnasütés, kolbászolás
Ebédünk
Tovább a Nagy-Kevélyre
Csúcson
Kilátás
Borika
Pilisborosjenő
Ezüst-Kevély
Sziklák mindenhol...
Máté
Kőfal (?)
TTE-menedékkunyhó
Bezsongva
Madonna
Mohás sétány
Mint hun halomsír
Sziklás-völgy
Szabó József-barlangnál
Húúú...
Barlangház
"Sicambria romjainál"
Szarkofágkő
Egy másik faragott kõ
Rommező
Több ezer év omladéka
Likba tekintünk
Árnyaink
És csak kövek...
...kövek...
...mindenhol
Rovásírás a szemétben
Az utolsó kõbánya
Egy hosszúra nyúlt nap végén...
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|