MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(403.) HELYISMERETI TÚRA LAJOSMIZSÉN

Időpont: 2013. június 22. szombat
Útvonal: Táborfalva - Megyehatár - Fehér-tó - Mizsei Óriás - Pusztatemplom - Pap-bolt

1. BESZÁMOLÓ

"A mai napról írni egyszerre nehéz és könnyű is. Nehéz, mert ismét csak nem volt egy egyszerű hét, a létszám összehozása akadozott, akik ígérték, hogy jönnek, vagy visszajeleznek arról, hogy jönnének-e, nem tartották be a szavukat. Nem az első ilyen helyzet ez. Úgy látszik, nem várhatunk többet az emberektől. Ráadásul, ha ez nem lett volna elég, az elviselhetetlen hőség miatt többször módosítani kellett az eredetileg kint alvósra tervezett programot, a legminimálisabbra: egy rövid túrára és egy laza délutáni ebédre. A pörköltet már péntek délután, 36 fokban megfőztük, persze bográcsban, ami alaposan kivette az erőnket.
Ilyen előzményekkel ébredtünk szombat reggel. Zsolti elaludt, így Táborfalván vártuk be, de 8-kor végül mégis elindultunk a falu széli kis bolttól a Pusztavacsi-redő szélén, hogy a megyehatáron a Fehér-tóig, onnan pedig a Pusztatemplom érintésével a Pap-boltig gyalogoljunk.
Már reggel nagyon meleg volt. A hét elején  még lehűlést és 28 fokot ajánlottak útravalónak, aztán mégis 35 fok lett belőle. Az út nagy része erdőben, árnyékban halad, így is érződött azonban, fázni ma se fogunk. Romos tanyák és felújított, vendégháznak, nyaralónak használt régi épületek között kutyagoltunk - mert túrázásnak ezt nehezen lehetne nevezni.
Miután az első kilométerek a régi Kiskunság határán vezettek, két határkövet is találhat errefelé a látogató, melyeket Jászberény városa állíttatott fel 1834-ben. Eddig legalább is azt hittük, csak kettő van, de egyszer csak az akácok között, észrevettünk egy harmadikat is! Nagy volt az öröm, azonnal alaposabban is szemügyre vettük, méregettük-fényképeztük.
Ez a rész, ahol jártunk, Mizse legeldugottabb része, erre csak az jár, aki eltévedt. Az egyik tanyában lovasudvar, a másikban vendégház. Talán éppen az érintetlen erdős környezet miatt ilyen népszerű vidék ez a nagyvárosiak vagy a külföldiek szemében. Az egyik ilyen helyre, a nagyon szépen felújított és gondozott udvarral bíró Virág-tanyára be is tértünk. Itt székely emberekkel is találkoztunk, akik vendégségbe jöttek, mert már unták a Kárpátokat és a fenyveseket, hiányzott nekik egy kis homok és akác... És mint székely emberek, azonnal kínálni kezdtek minket, előbb köményessel, majd meggyessel. Mindkettő nagyon finom volt!
A Fehér-tó medre alig volt csak kivehető, mert a fűfélék benne annyira felnőttek, hogy nem látszott a part vonala a túl oldalon. A tótól a Mizsei Óriás felé vettük az irányt.
Sokadszor jártunk már erre, ritka lehet az  a csoport, aki lakóhelyén ennyit gyalogolt már, mint mi, de ezt a részt sosem unnánk meg. Annyira szép a Mizse, hogy elmondhatatlan. Kiérve az egykori Sáfrány-földre, ugyancsak térdig érő fűben-virágban gyalogoltunk, egy néhány éve még járható szekérúton, mely mentén kivágták az összes olyan fát, amire mi egykor a jelzéseinket festettük. Bármennyire is fontos az anyagi haszonszerzés, a fa tisztességes vagy tisztességtelen kivágása, gondolhatnának már csak sportszerűségből is arra, hogy azok a
ZÖLD SÁVOK valakiknek bizony utat mutathatnak, ha erre jár - pontosabban most már nem mutatnak senkinek semmit...
Megérkezve a Mizsei Óriás nevű, hatalmas és nagyon öreg tölgyfa alá, ismét csak nem győztünk ámulni a fa méretein, és élveztük enyhet-árnyékot adó lombsátra alatti pihenés lehetőségét. A kinti hőmérséklethez képest, itt hűs még hűs szellő is lengedezett! Nagyon nem akaródzott, de tovább kellett menni.
Balról mellőztük a Sáfrány-fát, majd rövidesen kiértünk a civilizációba visszavezető Kónya-dűlő széles, gyalult homokútjára. A Bartal-, majd az Almási-kereszt felszínes szemrevételezése után már csak néhányan mentünk fel a Pusztatemplom-dombra, a többség az enyhet, hideg innivalót kínáló Papbolt felé lépegetett. Az utolsó néhány száz méter nehezen akart elfogyni, de csak elfogyott.
Hárman, fiúk átmentünk falvára az ott hagyott kocsijainkért, majd egy kis pihegés után bementünk a faluba, ahol már várt minket az előző nap főzött csülkös körömpörkölt, krumplival és kovászos uborkával.
Aki ma nem jött el velünk, vagy még válaszra sem méltatott, nemcsak a táj szépségeiről, az erdő csendjéről és nyugalmáról mondott le, de egy jó ebédről is..."

2. BESZÁMOLÓ

"A mai napon 7-re kellett átérni a törzshelyünkre ahonnan egy autót kivittünk a Pap-bolthoz, hogy délután legyen mivel visszamenni Táborfalvára, majd két autóval átrobogtunk Táborfalvára, ahol a buszmegállóban megvártunk elaludt túratársunkat, Zsoltit. 7:58-kor már elindultunk mai túránkra, amely végül is a leendő ZÖLD SÁV jelzés útvonalán haladt.
Az idő már ekkor meleg volt így nem igazán várhattunk a túra idejére csapadékot. Mai napon régen látott Gábor és Ircsike is velünk tartott. Pusztavacs-Örkény-Lajosmizse régi hármas-határhalmát követően már szerencsére hűs erdőben haladtunk, bár azért többször volt, hogy fejünk felől eltűnt a „tető”. Az út maga mondhatni egyhangú, mert egy hosszú kis töréseket alig tartalmazó középen füves erdei útról van szó. No de mi nálunk nincs olyan, hogy egyhangú, mint ahogy ezen az úton sem. Az út mentén imitt-amott régi és felújított tanyák lelhetőek fel, illetve két régi határkövet is fellelhet az, aki nem csak az orra elé néz. Így tehát az erdő alját fürkészve, messziségbe előre bámulva, illetve a napos részeken az árnyék után sóvárogva fel sem tűnt, hogy már hosszú percek óta nem volt kanyar. Bal oldalunkon kerítés jelzi a pusztavacsi erdő határvonalát, ahová néhol jobban be lehet tekinteni a turisták elől elzárt területre. Imitt-amott hatalmas fák jelzik, hogy látnivaló ott is akadna bőven. A földút egyébként a megyehatár vonalán halad. Egy szakaszon utunk derékszöget írt le és visszatérve a határvonalhoz pár métert megtéve egy eddig számunkra is rejtett újabb határkövet találtunk. Ezt követően úgy lestük az erdő alját mintha valami támadást várnánk az erdő alól, de sajnos újabb kőre nem bukkantunk, pedig valószínű még lehet egy-két darab, de a sűrű erdő és aljnövényzet miatt a kőkeresést téli időszakban érdemesebb végezni. Elértünk egy igencsak szépen felújított és kisebb pihenőhelyként is funkcionáló tanyához, a Virág-tanyához. A tanya remek kikapcsolódást nyújt azoknak akik pihenésre vágynak, így volt ez azokkal is, akik itt voltak és frissítő nedűkkel kínáltak minket ott jártunkkor. Egy kerti csapnak köszönhetően kicsit lemostuk az út porát és felfrissültünk.
Továbbhaladva elértünk a Fehér-tóhoz, majd a jelzést követve lekanyarodtunk egy dűlőútra. Bő 20 perc után balra fordultunk és akácos közepette sétáltunk, mígnem egy erdőirtás területére értünk, ahonnan már látszott a környék nagy öregje, a Mizsei-óriás. Az errefelé túrázóknak szinte kötelező célpont, nemcsak azért, mert van pihenőpad és asztal, hanem mert a nagyságát mindig érdemes megcsodálni. No de addig el is kellett jutnunk az igencsak elveszőben lévő útvonalon. Magas, pár centis akáckezdemények, majd nagyobb bokrok között kerestük az utat az Óriás felé, de végül beértünk a hűs árnyéka alá (10:40). Igencsak megizzadtunk a napon és már csak gondolatban volt meg a tanya frissítője. Itt kicsit pihentünk és körbejártuk a „kis facsemetét”. Folytatva utunkat átvágunk a vaddohányok között, fejünkre kapva ismét egy kis napsütést, majd egy szekérútra értünk, amelynek a végén jobbra fordultunk. Elhaladtunk a Vackor-fa mellett, majd következett a kis gyilkos szakasz: a Bartal-kereszt és a Pap-bolt közötti 1,3 kilométer a tűző napon. A csapat már annyira kimerült a naptól, hogy Pusztatemplomot ezúttal csak az útról csodáltuk meg, mert nem mehet el itt úgy az ember, hogy ne vetne rá egy pillantást. Egy kis dombon álló faldarab legalább is az érdekteleneknek. De annak akit érdekel, egy kis történelem és a múlt árnyéka. A dombról remek kilátás nyílik Táborfalva felé és érdemes itt egy naplementét és egy éjszakát is eltölteni. Szerencsére nem sokkal dél után megérkeztünk a Pap-bolthoz.
Elmentünk Táborfalván hagyott járműveinkért, majd Csabáékhoz robogtunk, ahol finom csülkös körömpörkölt várt ránk."

Szőke Timi és Csonka Zoli (Dabas) - Petőfi Túrakör

Timi és Zoli képei ITT.

Ezen a napon együtt túrázott
: Balog Csaba, Csonka Zoltán (Dabas), Dömötör Zsolt (Kecskemét), Kondorosi Cintia, Mátyás Gábor (Kecskemét), Nagy Irén és Szőke Tímea (Dabas).

Táborfalván Éhgyomorra Faluszél Leendő ZÖLD SÁV jelzésen Cserjés Nagyon védenék
Nem lakik erre senki... Rom Határkő Vacs és Mizse között Mizse legszéle Zsolti mér Jász-Berény 1834
Tisztáson Virág-tanya Szerszámkiállítás Mizse Óriás felé Az Óriás mellett törpék vagyunk Zsolti tilt (de mit??)
Sáfrány-föld az Óriással Vaddohány között ZÖLD út Fotőly Kónya-dűlő Vackor-fa
Bartal-kereszt Almási-kereszt Pusztatemplom Véget ért a túra mára... Körömpörkölt csülökkel Csonka család meri