(371.)
TÚRA A HETÉNYEGYHÁZA - KEREKEGYHÁZA VASÚT
NYOMVONALÁN ÉS SÉTA A KEREKEGYHÁZI TEMETŐBEN
Idõpont: 2012. november 11. vasárnap
Útvonal: Hetényegyháza vá. -
Hetényegyháza alsó vm. - Szarkás -
Móczár-kúria - Kerekegyháza vá.
Táv: 10 km
Ezen a napon
az
1905-ben létesített, majd
1975-ben megszüntetett Hetényegyháza -
Kerekegyháza vasútvonal nyomait kerestük.
Nem sok mindent találtunk, de amit igen, azt
itt közzé tesszük.
Kiindulópontunk Hetényegyháza vasútállomása,
amely még most is létezik, mûködik. Csak
azért, mert egyik közbülsõ állomása a
Kecskemét - Lajosmizse vasútnak.
Valamikor
innen ágazott ki a kerekegyházi szárnyvonal,
helyi érdekû vasútként (HÉV).
Az
állomás
neve 1952-ig Kisnyír volt, azután,
Hetényegyháza önálló megalakulásával egy
idõben, felvette a község nevét.
Az állomáson beszélgettünk a régi
állomásfõnökkel, aki az épület emeletén
lakik. Érdeklõdtünk, mit tudnak, mire
emlékeznek még a régi kereki vonallal
kapcsolatban, de elég csekély volt az
információ.
Helyette
viszont megkaptuk két olyan
vasutas nevét, akik dolgoztak rajta, és
akikkel talán el lehetne beszélgetni a régi
szép idõkrõl (az ügy intézése
folyamatban).
Miután elindultunk a vasút megszûnése után
(1975. december 31.) szinte azonnal
felszedett sínek helyén,
jó darabon
homokúton haladtunk. Nem csoda, hiszen itt
az az úr.
Hetényegyháza belterületén jártunk.
A faluból a Nagynyírhez
(a lajosmizsei vonal egyik megállója)
kivezetõ szekérút és
a megszûnt
vasút töltésének keresztezõdésében találtuk
a következõ nevezetes objektumot: az egykori
(1952-ig) Hetényegyháza, majd Hetényegyháza
alsó megállót helyét.
A
régi megálló épülete még áll, de már csak
nehezen felismerhetõ, mert erõsen át lett
alakítva, ma magántulajdon, lakóház
(de legalább nem dózerolták el).
Folytatva az utat, még mindig a falu
területén, szintén homokúton. Egyszer csak
Zoli a gazos-bokros sûrûségben egy MÁV
feliratú kockakõre lett figyelmes. nagyon
megörültünk, mert szerettük volna, ha
találunk mégis valami nyomot. Síndarabokra
meg amúgy se számíthattunk...
A homokutat,
és vele Hetényegyházát elhagyva, a két
település közötti, szinte nyílegyenesen
haladó aszfaltút szélén túráztunk tovább (a
vasúti sínek felszedés után az itt lakók már
egybõl autóútnak kezdték használni a
kavicsos töltést, és nem is kellett sokáig
várni, hogy a talpfák alatt ottmaradt kövek
aszfalt takarót kapjanak).
Az
aszfalton haladva sok minden nem tárul az
ember szeme elé. Ez a szakasz, már vonatos
korában sem lehetett egy panorámaút...
A
két település között
-
de Hetényhez közelebb -
van a Szarkás nevû tanyavilág. Ennek is volt
annak idején egy vasúti megállója, amely
1951-ben még egy dûlõvel keletebbre esett,
majd az '50-es évek végétõl átkerült a
határdûlõre. Nyoma valószínûleg azért nem
maradt, mert közvetlen a sínek mellett
lévén, az aszfaltozás elõtti útszélesítésnek
eshetett áldozatául.
A határdûlõnél állva az ember keresheti
Szarkás megálló nyomát.
Továbbhaladtunk Kerekegyháza felé.
Egyszer csak,
bal kéz felõl vasúti épületre emlékeztetõ
házra lettünk figyelmesek; térkép alapján
azonosítottuk a helyet: ez az épület volt
valamikor Kerekegyháza alsó, vm., másik
nevén Móczár-telep vasúti megállóhely.
Ez
utóbbi elnevezés
a hajdani - Móczár Antal által az 1900-as
évek elején épített - kúriára és a körötte
elhelyezkedõ uradalmi épületekre utal. A
majort a szocializmusban Dózsa TSZ-nek
hívták).
Íme, a Móczár-kúria:
A
kúriát és a megálló épületét magunk mögött
tudva,hamarosan elértük az aszfaltút utolsó,
alig észrevehetõ kanyarját, mely után az
beletorkollik a Kerekegyháza - Kecskemét
fõútba.
Mi nem mentünk addig, hanem néhány száz
méterrel
azelõtt, egy füves töltésre lettünk
figyelmesek, amely jobbra, nagy ívben
kanyarodott be Kerekegyháza délkeleti végén
a szélsõ házak közé.
Térképekrõl tudtuk, hogy erre ment a vasút,
utolsó méterein, hogy a
négyvágányos kerekegyházi vasútállomáson
érjen véget.
Az egykori
vágányok helyén ma fiatal épületekbõl épült
kertváros található, olyan sûrûségben
elhelyezkedõ házakkal, hogy a régi terepnek
nyoma sincs.
Megvan viszont még a régi állomás épület! És
fel van újítva, és nem ízléstelenül
(de
egy oldal-épülettel meg is toldották),
hanem úgy, hogy mind színében, mind
részleteiben híven õrzi az egykori vasutas stílusú
épületet.
Ezen a ponton
mai túránk véget ért. De nem ért véget a
vonal történetének felgöngyölítése. Sõt:
csak most kezdõdik igazán!...
Minden rokonom!
Sántaőz
Ezen a napon együtt túrázott:
Balog Csaba és Szekeres Zoltán
(Kerekegyháza).
Hetény (volt Kisnyír) vá.
A lajosmizsei vonal sínje
Régi kocsi, ma hobbi-lak
A vasút egykori nyomvonala Hetényben
A volt Hetény alsó vm.
Tovább a töltésen
Zoli régi MÁV-követ talál
Szép idõnk van!
Elérjük a falu szélét és az aszfaltot
Ez is a vasút helye
Volt Móczár-telep vm.
A Móczár-kúria parkja
A kúria északi homlokzata
Pusztuló ablak
Melléképület
A déli homlokzat
Eredeti ablakok!
A lépcsõfeljáró
A kúria belseje
Tovább Kerekegyháza felé
A régi töltés a vá. elõtt
Eldugott pihenõ
A
vonal vége
Kerekegyháza régi vasútállomás-épülete
A temetõben
Az André-család sírja
Sárguló gesztenyék
Ficzek János, egykori községi bíró és '48-as százados
sírja
Langó-kápolna
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|