FŐOLDAL

   MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK 


(371.)  TÚRA A HETÉNYEGYHÁZA - KEREKEGYHÁZA VASÚT NYOMVONALÁN (ÉS SÉTA A KEREKEGYHÁZI TEMETŐBEN)


Időpont: 2012. november 11. vasárnap
Útvonal: Hetényegyháza vá. - Hetényegyháza alsó vm. - szarkás - Móczár-kúria - Kerekegyháza vá.
Táv: 10 km
 

Első értékmentő túránkon, 2012. november 11-én vasárnap, az 1905-ben létesített, majd 1975-ben megszüntetett Hetényegyháza - Kerekegyháza vasútvonal nyomait kerestük. Nem sok mindent találtunk, de amit igen, azt itt közzé tesszük.
Kiindulópontunk Hetényegyháza vasútállomása, amely még most is létezik, működik. Csak azért, mert egyik közbülső állomása a Kecskemét - Lajosmizse vasútnak. Valamikor innen ágazott ki a kerekegyházi szárnyvonal, helyi érdekű vasútként (HÉV).
Az állom
ás neve 1952-ig Kisnyír volt, azután, Hetényegyháza önálló megalakulásával egy időben, felvette a község nevét.
Az állomáson beszélgettünk a régi állomásfőnökkel, aki az épület emeletén lakik. Érdeklődtünk, mit tudnak, mire emlékeznek még a régi kereki vonallal kapcsolatban, de elég csekély volt az információ. Helyette viszont megkaptuk két olyan vasutas nevét, akik dolgoztak rajta, és akikkel talán el lehetne beszélgetni a régi szép időkről (az ügy intézése folyamatban).
Miután elindultunk a vasút megszűnése után (1975. december 31.) szinte azonnal felszedett sínek helyén,
jó darabon homokúton haladtunk. Nem csoda, hiszen itt az az úr.
Hetényegyháza belterületén jártunk.
A faluból a Nagynyírhez (a lajosmizsei vonal egyik megállója) kivezető szekérút és a megszűnt vasút töltésének kereszteződésében találtuk a következő nevezetes objektumot: az egykori (1952-ig) Hetényegyháza, majd Hetényegyháza alsó megállót helyét. 
A régi megálló épülete még áll, de már csak nehezen felismerhető, mert erősen át lett alakítva, ma magántulajdon, lakóház
(de legalább nem dózerolták el).
Folytatva az utat, még mindig a falu területén, szintén homokúton. Egyszer csak Zoli a gazos-bokros sűrűségben egy MÁV feliratú kockakőre lett figyelmes. nagyon megörültünk, mert szerettük volna, ha találunk mégis valami nyomot. Síndarabokra meg amúgy se számíthattunk...
A homokutat, és vele Hetényegyházát elhagyva, a két település közötti, szinte nyílegyenesen haladó aszfaltút szélén túráztunk tovább (a vasúti sínek felszedés után az itt lakók már egyből autóútnak kezdték használni a kavicsos töltést, és nem is kellett sokáig várni, hogy a talpfák alatt ottmaradt kövek aszfalt takarót kapjanak).
A
z aszfalton haladva sok minden nem tárul az ember szeme elé. Ez a szakasz, már vonatos korában sem lehetett egy panorámaút...
A két település között
- de Hetényhez közelebb - van a Szarkás nevű tanyavilág. Ennek is volt annak idején egy vasúti megállója, amely 1951-ben még egy dűlővel keletebbre esett, majd az '50-es évek végétől átkerült a határdűlőre. Nyoma valószínűleg azért nem maradt, mert közvetlen a sínek mellett lévén, az aszfaltozás előtti útszélesítésnek eshetett áldozatául.
A határdűlőnél állva az ember keresheti Szarkás megálló nyomát.
Továbbhaladtunk Kerekegyháza felé.
Egyszer csak,
bal kéz felől vasúti épületre emlékeztető házra lettünk figyelmesek; térkép alapján azonosítottuk a helyet: ez az épület volt valamikor Kerekegyháza alsó, vm., másik nevén Móczár-telep vasúti megállóhely.
E
z utóbbi elnevezés a hajdani - Móczár Antal által az 1900-as évek elején épített - kúriára és a körötte elhelyezkedő uradalmi épületekre utal. A majort a szocializmusban Dózsa TSZ-nek hívták).
Íme, a Móczár-kúria:
A kúriát és a megálló épületét magunk mögött tudva,hamarosan elértük az aszfaltút utolsó, alig észrevehető kanyarját, mely után az beletorkollik a Kerekegyháza - Kecskemét főútba.
Mi nem mentünk addig, hanem néhány száz méterrel azelőtt, egy füves töltésre lettünk figyelmesek, amely jobbra, nagy ívben kanyarodott be Kerekegyháza délkeleti végén a szélső házak közé. 
Térképekről tudtuk, hogy erre ment a vasút, utolsó méterein, hogy a  négyvágányos kerekegyházi vasútállomáson érjen véget.
Az egykori vágányok helyén ma fiatal épületekből épült kertváros található, olyan sűrűségben elhelyezkedő házakkal, hogy a régi terepnek nyoma sincs.
Megvan viszont még a régi állomás épület! És fel van újítva, és nem ízléstelenül
(de egy oldal-épülettel meg is toldották), hanem úgy, hogy mind színében, mind részleteiben híven őrzi az egykori vasutas stílusú épületet.
Ezen a ponto
n mai túránk véget ért. De nem ért véget a vonal történetének felgöngyölítése. Sőt: csak most kezdődik igazán!...


Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba és Szekeres Zoltán (Kerekegyháza).


 

Hetény (volt Kisnyír) vá. A lajosmizsei vonal sínje Régi kocsi, ma hobbi-lak A vasút nyomvonala Hetényben A volt Hetény alsó vm. Tovább a töltésen
Zoli régi MÁV-követ talál Szép időnk van! Elérjük a falu szélét és az aszfaltot Ez is a vasút helye Volt Móczár-telep vm. A Móczár-kúria parkja
A kúria északi homlokzata Pusztuló ablak Melléképület A déli homlokzat Eredeti ablakok! A lépcsőfeljáró
A kúria belseje Tovább Kerekegyháza felé A régi töltés a vá. előtt Cickafark novemebrben! Eldugott pihenő A régi vasútvonal vége
Kerekegyháza régi állomása A tmetőben Az André-család sírja Sárguló gesztenyék Ficzek János, 1848-as katona sírja A Langó-sírkápolna



 

 

 

a

"Minden ember annyit ér, amennyit másokért tesz."

© Petőfi Túrakör - Balog Csaba Sántaőz