PÉLIFÖLDSZENTKERESZTI TÚRA A GERECSÉBEN

Idõpont: 2010. április 24. szombat
Útvonal: Péliföldszentkereszt - Jankovich-barlang - Bajót - Mogyorósbánya - Péliföldszentkereszt

Ez a nap végre olyan szép és kerek volt, amilyennek már régóta vártuk...

A túra helyszínéül ezúttal az általunk ritkán látogatott Gerecsét választottuk. Péliföldszentkereszt környéke látnivalókban gazdagnak ígérkezett, így nagy izgalommal indultunk 6 óra után neki az autóútnak, négy teltházas járgánnyal. Budapesten keresztül, a 10-es úton haladtunk Nyergesújfaluig, aztán Bajóton át, 9 órakor érkeztünk meg a péliföldszentkereszti egyházi birtok parkolójába. Az autókat itt hagytuk aztán a templom és környéke feltérképezésére indultunk.
A kegytemplom kertje a "Nyerges" teljesítménytúra egyik ellenõrzõpontja volt, így rögtön nagyszámú túrázó között találtuk magunkat. A kolostor egykori épülete mellett idõs atya fogadott minket, és kedvesen mesélt egy fiatal fiúról, akinek a szobra elõtt álltunk, aki Don Bosco egyik gyermekeként már ifjan Jézus tanításait hirdette társai között, ezért a 15 évet élt fiút szentté is avatták. Ezt követõen megmásztuk a kálváriát, végignézve a stációkat, és a Golgotánál megpihenve csoportképet is készítettünk.
A kék jelzésen folytatva az utat, a bajóti Öreg-kõ felé gyalogoltunk. Egyre erõsödõ napsütésben szuszogtunk egy daabig, aztán belejöttünk. A "Nyerges" miatt kiszalagozott úton eltévedni sem lehetett volna. A hegy alatti szép pihenõhelynél, amely egyúttal ep. is volt, furcsán néztek minket, hogy nem akarunk pecsételtetni, mert ezen a délelõttön aki erre járt, jószerivel mindenki ezért jött ide. Mi nem, csak pihentünk, ettünk, ittunk, majd felkapaszkodtunk a Jankovich-barlanghoz.
A hely "szent", mert a Másfélmillió lépés-ben itt is megálltak és filmeztek, még a sziklamászók bemutatót is tartottak Rokiéknak, furcsa érzéssel léptünk hát be az üregbe, és a látvány lenyûgözõ volt (és persze teljesen más, mint filmen).
A barlang fölött az Öreg-kõ sziklapárkányára kapaszkodtunk fel,  szó szerint, ugyanis olyan meredek volt, hogy a betonlépcsõk ellenére, helyenként tényleg kapaszkodnunk kellett. De megérte: a kilátás jó fél órára a sziklákra szögezett minket. A Dunától kezdve, Esztergom és Párkány látképén át, a Gete kúpjáig elõttünk hevert az egész világ - egy csodálatos része.
A hegy másik oldalán, jelzetlen sétaúton mentünk le Bajótra, tulajdonképpen csak azért, hogy kocsmázzunk egyet. Csaknem dél volt, mikor a falu fõutcáján betértünk a hûvösbe, és háromnegyed óráig szöszmötöltünk, kielégítve minden testi és lelki szükségletünket, ami egy túrán adódhat.
Innen egy darabig ismételve a falu fölötti, elõbb bejárt szakaszt, Mogyorósbánya irányába folytattuk a menetet. Elõbb felkapaszkodtunk a barlang alatti nyeregbe, ahol bõ két órája már jártunk, majd a kék jelzésen, beiktatva egy kis kalóz utat is, Mogyorósbánya északnyugati végén találtuk magunkat. Kocsma sehol, de annyi virág virított a házak elõtt, az udvarokon, hogy a pihenõhely hiánya mit sem számított, és kénytelenek voltunk meg-megállni. Aztán egyik háznál is kaptunk egy kis virágot, másik háznál is beszélgettünk egy idõs nénivel, szóval csodás falusi élményben volt részünk.
A hátra lévõ jó két kilométer meg már szinte fájt. Nem azért, mert fáradtak voltunk, hanem mert sajnáltuk, hogy mindjárt ennek a túrának is vége lesz.
Mert nagyon jól éreztük magunkat, sokat pihenve keveset gyalogoltunk, beszélgettünk, nevettünk, Icukával még pertut is ittunk (igaz baracklével), és minden olyan igazi volt. Mert a Járóföld Csapat nagy része jelenvolt ezen a programon, és ez már nagyon régen történt így. Mindenkire ráfért a kikapcsolódás, a beszélgetés és a bamba bámészkodás.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Kati, Blahut Pál, Hornacsekné Kucsera Ilona, Kanyik Barbara, Kanyik Imre, Kovács Edit, Nagy Irén, Szörényi Anna, Szörényi Gabi, Szõrös Anna, Szõrösné Székely Cecília, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Varga János, Varga Lehel, Varga Zsombor és Vargáné Rátz Veronika.