MAGUNKRÓL  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  KOLLÉGIUMI TÚRAKÖR  FOTÓKIÁLLÍTÁS  MESEPÁLYÁZAT

(132.) ZEMPLÉN 3.: VÁGÁSHUTA - FÜZÉR KÉKTÚRA

Időpont: 2009. augusztus 4. kedd
Vágáshuta - Nagyhuta - Kishuta - Bózsva - Füzérkomlós - Füzér

Reggel ismét korán keltünk, hogy második szakaszunkat is teljesítsük. Ennek értelmében ezúttal Vágáshutára buszoztunk. Itt a kicsi falu még elég bambán ébredezett csak. Mi is. Ettünk, pecsételtünk, és nagy nehezen nekiindultunk Kishuta és Nagyhuta irányába a "kéknek", hogy ma is Füzéren fejezzük be.
Két olyan falun mentünk keresztül, ahol ugyan szépen felújított házakat, virágos kerteket és tisztaságot, békét találtunk, mégis valami hiányérzetünk volt. Mikor már a harmadik falun is túljutottunk, akkor esett le, mi a baj: nem láttunk egy gyereket se. Se udvaron, se utcán. Öregedő, vagy már kihalt, üdülőfaluvá váló falvak lettek a valaha szebb napokat látott települések. Beszédbe elegyedtünk egy középkorú asszonnyal, és nem győztük dicsérni a falu tiszta levegőjét és végtelen nyugalmát. Ő ugyanezt, mármint a nagy nyugalmat szidta. Szerinte nekünk ez romantikusnak hat, de itt élni maga a tömény unalom. Ő akkor érzi jól magát, amikor gyermekeinél van fönn Pesten: "Ott van ám élet!"
A következő állomásunk - már sok-sok aszfaltos kilométer után - Bózsva volt Itt a Bózsvai-sziklán csoportképet csináltunk, majd a kocsmába húzódtunk az egyre elviselhetetlenebb nyár ellen. Kedvünk nem sok volt tovább menni, de elhangzott a parancs, a Csapat tehát elindult. Füzérig a régi kisvasút felszedett síntalpfáinak gazzal benőtt, csalános, saras, szúnyogos ösvényén kellett volna ki tudja mennyit vánszorognunk, de ezt mér nem tűrhettük tovább: elérve a nyíribe vezető köves utat, levágtuk balra a menetet Nyíri falu felé. Nem volt ez sem sokkal rövidebb, ráadásul gőzölgött az aszfalt, de így legalább elértünk egy olyan buszt, amit már Füzéren nem értünk volna el. Néhányan aggodalmaskodtak, hogy a szent útvonal, meg ilyenek, de az országjárás, a Zemplén megismerése és Füzér meglátogatása így is megvalósult - ugyanis fürdés után átautóztunk Pálházáról, megnéztük a várat, a katolikus és a református templomot, majd még késő délután útba ejtettük a füzérradványi kastélyt és arborétum-parkját. Mindegyik hely csodálatos volt, a vár mesés, a református festett mennyezet tüneményes, mégis, talán az ország legnagyobb platánfája vágott mellbe mindannyiunkat: hét gyerek alig érte körbe a törzsét, koronája felfelé 25 méter, vízszintesen 45 méter. Egy matuzsálem. Alatta állni pedig olyan volt, mint egy nagyon öreg, nagyon bölcs ember előtt tiszteletünket tenni.
Este megint vacsora, iszogatás, beszélgetés és kései fekvés, ugyanis másnap pihenőnapot tartottunk: autóval utazgattunk különböző látnivalók nyomában, így nem kellett korán kelnünk.
És hogy mit láttunk Sárospatak környékén, azt elolvashatod következő napi beszámolónkban.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Kati, Hriazik Attila, Kocsis Gabriella, Kovács Edit, Kovács Natália, Kun Ádám, Nagy Irén, Sárközi Ervin, Szörényi Anna, Szörényi Gabi, Szőrös Anna, Szőrös Dániel, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Varga János, Varga Lehel és Vargáné Rátz Veronika.

Vágáshután Szép ablakok Út Nagyhutára Megérkeztünk Kis templom Szusszanat
Takaros porta Segítünk is, ha kell Kocsmázás Pecsételés Kishután Patak
Újabb segítségadás Bózsvai-szikla Bózsván Messziről a Füzéri vár A füzéri templomban A mennyezetfreskó
A református templom Út a várba Középkori érzések Kilátás Árnyékban Füzérradványi kastélypark