MAGUNKRÓL  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  KOLLÉGIUMI TÚRAKÖR  FOTÓKIÁLLÍTÁS  MESEPÁLYÁZAT

(97.) KOSD - VÁCRÁTÓT TÚRA (PEST MEGYEI PIROS)

Időpont: 2009. március 1. vasárnap
Kosd - Rád - Vácduka - Csörög - Sződ - Vácrátót

Egy nehéz, hosszú és fárasztó nap krónikáját olvashatjátok az elkövetkezőkben.

Hajnali indulás, természetesen sötétben, a Kollégium elől. Három autóban tizenhárom elszánt ember ült. Mivel Pesten hat óra után, vasárnap lévén, nem számítottunk nagy forgalomra, így a fővároson keresztül mentünk Vácig, részben a 2/A-n, ami kicsit meggyorsította az odaérkezést. Ez annyira sikerült, hogy csaknem egy óránk maradt még a szokásos reggeli ceremóniára: kávé, vécé, ilyesmi. A kocsmában kiosztottam a pénteken megkapott Gödöllői Kéktúráért járó jelvényeket azoknak, akik teljesítőink voltak.
A kocsikat a vasútállomás előtt hagyva, a buszállomásra gyorsan átértünk, a buszra felszállás után jó negyed órát zötyögtünk Kosdra, ahol a központban szálltunk le, hogy pecsételni tudjunk. Az ABC-ben, némi reggeli beszerzésén túl, ez is sikerült.
Aztán nekivágtunk a Rádig meglévő öt kilométeres távnak. A falu fölötti, északi fekvésű hegyoldalon haladva tíz centis hóba keveredtünk, nem esett nagyon jól, de leküzdöttük. A távot alig egy óra alatt tettük meg. Rádon némi fényképezkedés után a kocsmában alaposan bepihentünk, ugyanis negyven perc pihenő múltán indultunk csak neki a Vácdukára vivő etapnak.
A betonútról letérve, a Gombás-patak partjára tértünk, jelzetlen szekérúton, kiolvadt sár tetején csúszkáltunk, de szépen sütött a Nap, vadlesek adtak lehetőséget a mászásra, leülésre, úgyhogy kellemes sétával értünk Vácduka határába. Ekkor Annáék egy fekete bőrtáskát találtak a patakparti susnyában. Kiderült, hogy egy váci mentőorvos egyetemi oklevelei, személyes papírjai voltak benne, gyanítottuk, hogy ellophatták tőle, és itt dobták el a rablók. Próbálkoztunk felhívni valakit, akinek telefonszáma volt a papírok között, nagy nehezen a váci mentőkhöz jutottunk el, akik egy rohamkocsit küldtek, teljes személyzettel a cuccért. Nagyon hálásak voltak, hogy kollégájuk személyes iratait megtaláltuk és becsületes megtalálóként, visszaadtuk. Egy autófeltörés során, három hete lopták el tőle.
A falu kocsmájában pecsét, rövid pihenő, hiszen az erre szánt időt már előre elvitte a nyomozás, szóval hamarosan nekivágtunk a Vácduka fölötti emelkedőnek. Ezt is leküzdöttük, és Csörög érintése után nem sokára Sződön találtuk magunkat. Itt bevártuk az igencsak lemaradó utóvédet, aztán ivás egy borzasztó olcsó kocsmában, a néni már szinte ajánlotta a pecsétet, mondván tegnap is voltak itt túrázók, és pecsétet kértek. Elég szocreál hely volt, de nekünk éppen megfelelt.
Az időhiány miatt itt egy kisebb fajta huszárvágásként letértünk a pirosról, és toronyiránt egy óra alatt átvágtunk Vácrátótra. Az arborétum kerítése mellett értünk a településre, eléggé elgyötörten, fáradtan. A társaságnak még az arborétumot sem igen volt kedve megnézni, ráadásul lett volna még két kilométer a váchartyáni vasúti megállóig, ahonnan az eredeti tervek szerint visszautaztunk volna Vácra.
Janival és Lajossal hárman, a sofőrök, miután Borika beajánlott minket egy, a bejáratnál álló Volvóba, elvitettük magunkat Vácrátót vasútállomására, ami a falu mellet van négy kilométerre. Innen bevonatoztunk Vácra, visszamentünk a többiekért, akik addigra csak végigjárták a kert sétaútjait, alig vonszolva magukat, de lelkesen ujjongva a sok szép látnivaló miatt, fényképeztek is egy csomót.
Vácrátótról Őrbottyán-Gödöllő-Gyál felé rövidítettünk, kikerülve Pestet, ami vasárnap délután elég hisztérikus terep lett volna. Hat előtt kevéssel értünk haza, telve élménnyel, holt fáradtan, de a fürdés után már a következő megmozdulást tervezgettük...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba,  Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Katalin,  Hriazik Attila, Kun Ádám, Kun Vivien, Nagy Irén, Németh Anna,  Németh Lajos, Németh Lajosné Marika, Németh Marika,  Szőrös Eszter, Török Mária és Varga Istvánné Borika.

Kosdi templom Füstölgés Naszály Dombság Rozzant kúria Rádi templom
Másik romos udvarház Patakparton Visszanéz Lesbitorlók Sződön A legnagyobb piros