(056.) TIHANYI TÚRA

Idõpont: 2008. július 5. szombat
Apáti rom - Csúcs-hegy - Arany-ház - Belsõ-tó - Apátság - Óvár - Gödrös

Kísérleti jelleggel próbáltuk ki a tanév végét lezáró, a nyarat nyitó rendezvényünket, ami összesen annyi volt, hogy túra a Tihanyi-félszigeten, majd pedig fürdés a tihanyi szabad strandon (ahol már májusban is voltunk). Nem számítottam ennyi és ilyen lelkes résztvevõre, szinte tele busszal, hajnali ötkor indultunk a Kollégium elõl, és Simontornyán egy kocsmánál, valamint Balatonfüreden egy benzinkútnál álltunk meg, pedig nagyon hosszú út volt. Néhányan egyenesen strandpapucsban jöttek, azt hitték, egybõl a fürdéssel kezdünk, de reggel nyolckor azt még nem lehet - meg egyébként is: túrázni muszáj.
Az Apáti-templomromnál tett ki Jani bácsi a buszból, és már erõs napsütésben indultunk neki a piros kereszt jelzésû geológiai tanösvénynek. Ez tulajdonképpen a félszige nyugati szélén kezdõdött, a Csúcs-hegyet érintve leereszkedett a Horgásztanyához, innen újra emelkedni kezdett a Gejzírmezõig.
Sok szúnyog, rengeteg csípés, inkább vágyta volna már a nép a fürdést, de azért a változatos sziklaképzõdmények, különösen az Arany-ház mindenkit lenyûgözött. Remekül látszott az apátság is, ahova még egy keveset menni kellett. A Belsõ-tó mellett haladtunk, egy focipálya szélét is érintettük, majd a civilizált részen felkapaszkodtunk az apátság dombjára. Mindenfele puccos parasztházak, bazár, német feliratok. Nem nekünk való vidék.
Az apátságtól az ország egyik legszebb panorámája tárul a látogató szeme elé. Dzsottó ma elõször látta a Balatont, úgyhogy nem nagyon jutott szóhoz. A meleg kezdett elviselhetetlen lenni, nem gyõztünk inni, fagyival hûteni magunkat. A kálvária és az Óvár volt már csak hátra, hogy aztán leereszkedjünk végre a strandra és nekiláthassunk fürödni. A kálvária meg is volt, de az Óvár olyan felháborítóan mocskos módon felparcellázva és beépítve, hogy az már bûncselekmény. Mindegy, el is tévedtünk, bekerített telkeken átvágva, életünket kockáztatva kimásztunk a tihanyi bekötõútra, felhívtuk Jani bácsit, hogy azonnal jöjjön értünk, és vigyen minket a vízhez.
Egy óra elõtt kevéssel aztán rövid szemérmes öltözködés-vetkõzés után nekiestünk a Magyar Tengernek. A felnõttek egy része kint pihegett, evett-ivott, a gyerekek azonban nyakló nélkül pancsoltak. Kicsit erõs volt a hullámzás, víz közelben fújt is szél, de ez senkit sem zavart. Sõt: úgy kellett végül erõszakkal véget vetni a fürdésnek, négy óra magasságában, mert idõt kellett hagyni a hazaútra is.
Hazafele is megálltunk a simontornyai kocsmánál, de ezt leszámítva alvós hazaútban volt részünk. Mindenki borzasztóan elfáradt, hosszú napunk volt, de feledhetetlenül szép és tartalmas. Jó emberek, jó idõben, jó helyen:
ez a siker titka.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta János, Bertáné Kéri Kati, Duduj Zsolt, Fehér Márk, Fehér Mihály, Gazsik András, Hornacsekné Kucsera Ilona, Hriazik Evelin, Kisjuhász Eszter, Kislõrincz György, Kislõrincz Györgyné Edit, Kovács Alexandra, Kovács Attiláné Ica, Kovács Csilla, Kovács Dóra, Kovács Szabrina, Kövér Dániel, Kövér Ferenc, Kövér Kinga, Kun Ádám, Kun Vivien, L. Kovács Jánosné Margó, L. Kovács Melinda, Nagy Irén, Nyilas Luca, Pálmai Norman, Révbéri Zsolt, Rimóczi László, Sárközi Ervin, Sebõk Vivien, Szikora Dávid, Szikora Marcell, Szõrös Anna, Szõrösné Székely Cecília, Tóth István, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Veszelszki Klára, Veszelszkiné Dobos Erzsébet, Veszelszki Sándor, Vízer Márta, Zsikla László, Zsikla Lászlóné Kriszta, Zsikla Roland és Zsikla Zseráld.