(023.) NÉGYNAPOS CSERHÁTI KÉKTÚRA 3. - BECSKE - CSERHÁTSURÁNY TÚRA

Időpont: 2007. augusztus 7. kedd
Becske - Szanda-vár - Szandaváralja - Cserhátsurány

Becskérõl alig vártam, hogy végre elinduljunk. Na nem azért, mert nem éreztük jól magunkat, hanem mert olyan közelinek hatott a szandai három hegy, hogy egyszerûen látni akartam és kész.
Reggel hétkor indultunk, miután a boltban bevásároltunk. A faluból nem különösen érdekes út vezetett a közeli dombokra,majd egy hétvégi ház kinézetû tanya mellett rövid szusszanásnyi szünetet tartottunk. Aztán emelkedni kezdett a szedres-susnyás ösvény, amin megállás nélkül, csatakosan értünk föl elõbb a bánya agyon gyötört betonútjára, majd a macskaköves(!) erdei úton kaptattunk a vár elérésének reményében. De amikor már azt hittük, nincs magasabb része a hegynek, mindig nyílt egy újabb ösvény, ami további magaslatokra kényszerített minket. Végül csak felértünk a várhoz, illetve, ami maradt belõle. Gyönyörû kilátás volt a jutalmunk, mellé egy óra pihenõ. Szavakkal le sem írható, menjetek el, nézzétek meg! (Bár Gabika szerint a Bükk szebb. Egy dombságot összehasonlítani egy hegységgel?)
Ezután idei vándorlásaink legmeredekebb lemenete vette kezdetét. Már az Istállós-kõrõl levezetõ út sem volt átlagos, de innen a vártól induló elsõ pár száz méter szinte függõlegesen haladt. Ráadásul a lapos köveken korcsolyázva komoly veszélyben éreztük magunkat. Szerencsére, ez a rész elmúlt, és a Szandaváraljáig hátralévõ út szinte végig szedrezéssel telt, ami a tempónkon meg is látszott. A vár csodás látványa még jó ideig elkísért.
Aztán Szandavárlja. Hát, nem szívesen mondok rosszat, de a túránk legnagyobb csalódása volt. Se falu, se központ, se kocsma, se bolt. Egy mûködõ kút, a többi elzárva, árnyékban majdnem negyven fok. Szinte a halálunkon voltunk. De mivel nem meghalni mentünk, minden erõnket összpontosítva, az egyszem nyomós kútnál alaposan megmosakodva és felvizezve magunkat, nekiveselkedtünk a Cserhátsurányig hátra lévõ nyolc kilométernek.
A változatosság kedvéért akáccal vártak a dombok, majd a falucska fölött olyan rálátás a várra, hogy még! Ezután pedig szelíd dombokon föl-le. Akkora napraforgótáblák, hogy nem látszott a végük. Aztán a kissé enyhet adó Balassi-erdõ, és máris kinn voltunk a betonúton.
Innen egy gyors hajrával a magántulajdonba került 300 hektáros, bekerített terület mellett (a helyiek szerint a falu legszebb rétjét és gombászó hegyét szerezte meg valaki, és kerítette le magának. Mindenki elõl elzárva. A saját falujukban! Egy gyönyörû tó csinálva, az is tiltott terület. Így örül egy magyar ember a tulajdonának!)
Pecsét a kocsmában, ahol a tulaj srác borzasztó barátságos és segítõkész volt. Még azt is elintézte, hogy megnézhessük belülrõl a templomot. Aztán vacsorára vásároltunk virslit, kenyeret, mustárt, és irány a falu iskolájának udvara, ahol is a tornateremben lett szállásunk (1000 Ft). Teljesen új, több zuhanyzós, kávéautomatás, hûtõszekrényes, elsõ osztályú kéró! Egy turista nem is kíván mást egy fárasztó nap után. Gabika még a virslinket is megfõzette az egyik háznál.
De hogy ne legyen az egész mesébe illõ, arról néhány falusi tahó gondoskodott. A csarnok mellett bõgették az autókat, ott unatkoztak a cafkáikkal. Aztán amikor már éppen elaludtunk volna, elkezdték rugdosni a terem ajtaját, kiabáltak. Fölhívtuk a gondnokot, de nem tudott segíteni. Aztán végül maguktól elmentek, nagy szerencsénkre. Szomorú, hogy egy ilyen csodás helyen, ilyen kedves emberek között hogy élhetnek meg ilyen puhatestû férgek... Ezután csak azt vártuk, hogy reggel legyen...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Kocsis Gabriella, Kovács Csilla, Kovács Edit és Nagy Irén.

Becske temploma

Így mulat egy magyar turista