(022.) NÉGYNAPOS CSERHÁTI KÉKTÚRA 2. - ŐSAGÁRD - BECSKE TÚRA

Időpont: 2007. augusztus 6. hétfõ
Õsagárd - Felsõpetény - Romhány - Kétbodony - Becske

Korán akartunk indulni, mert 26 km várt ránk. Aztán mégis megvártuk, amíg kinyit a bolt, hogy friss péksüteményt, tejet, felvágottat vegyünk. Annyira belejöttünk a reggelizésbe, hogy csaknem nyolc óra volt, amikor elhagytuk a falu szélsõ házait.
Enyhe kaptatóval emelkedtünk fel egy akácos szekérútra. Az akác bizonyára gyorsan növõ, rövidebb vágási idõvel rendelkezõ fafajta. Mégis: teljesen táj- és emberiségidegen. Szúr, karmol, nem erdõ, nem élvezhetõ, nehezen járható. Tudom, hogy a turista véleménye nem elsõdleges szempont, de talán nem is az utolsó. A mai kor ennyivel igénytelenebb, pénzorientáltabb a nem is olyan régmúltnál. Semmi sem számít, csak a haszon. Néhány ember haszna. Az akác úgy viszonyul az õshonos, száz-százhúsz év elteltével kivágható tölgyesekhez képest, mint az agyonvegyszerezett, E-betûs mûanyag, tasakos trutyi kaják a házi kenyérhez vagy a kemencés malacsülthöz. Csak egy fokkal különb ez a szúrós fene, mintha mûfenyõkkel állítanák tele a szelíd cserháti domboldalakat. Bár lehet, hogy még odáig is süllyedhetünk.
Folytatva a túrabeszámolót, az akácoson átvergõdve hamar Felsõpeténybe értünk, ahol pecsételés, üdítõ, kávé volt a jutalmunk. Szomjas voltam, hát kértem egy liter szódát. Kérdem, mennyi. Azt mondja a tag, hogy a szóda ingyen van. Mondom, ha tíz litert kérek, akkor is? Mondja, akkor is. Nem volt pofám kérni, így csak annyit mondtam, ide máskor is eljövünk. Innen a régi, elõre tervezett útvonal szerint a bányaépületen - teljesen illegálisan - keresztülhatolva akartuk folytatni az utat, de néhány nappal itthonról történõ indulásunk elõtt jutott tudomásunkra, hogy 2007 második felétõl - éppen a bánya tulajdonosának "turistabarát" hozzáállása miatt Alsópetény felé kell menni, és ott is pecsételni kellene. A csapat egyik felének új pecsételõfüzete volt, a másiknak régi. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy Felsõpetényben semmi sem utalt arra, hogy a kastély felé kellene átvágnunk a szomszéd faluba. Szóval: az új út és füzet már megvolt, de felfestve az új útvonal még nem. Gratuláció ezért a Központi Szürkeállománynak!
A bányát kikerülve végül is az alsópetényi betonúton szaunáztunk, amíg egy meredek, jelzetlen szekérúton (ami a térképen rajta sem volt) felkaptattunk toronyiránt a Romhányi-hegy irányába. Inkább csak érzésbõl vezettem a társaságot, de két óra bolyongás után sikerült elkapnunk a kék jelzést. Csodával volt határos.
Nem is tudtuk, Romhányba mennyi idõ alatt értünk be, de egy alapos feltöltõdés a Lilla presszóban, hát az ránk fért. Némi pihenõ után még tiszteletünket tettük a török mogyoró fánál, ami tényleg lenyûgözõ, és éljen soká!
Árnyékben 36 fok volt, de mi a napon voltunk egész délelõtt, ami legalább negyvenöt fokot jelentett. Alaposan elkészülve az erõnkkel, a "b" tervhez kellett folyamodnunk, miszerint is létezett egy munkásokat szállító buszjárat, ami Becskéig közlekedett. És mi pont elértük. Borzasztó nagy sajnálatunkra, ki kellett hagynunk a "hegység" névadó halmát, a Cser-hát (valamikor a tõsgyökeres csertölggyel borítva) akáccal elrondított, jellegtelen szakaszát. Sajnáltuk is, de csak az lebegett a szemünk elõtt, hogy vár a kocsma, a szállás (600 Ft), és a melegített káposztakonzervekbõl tervezett vacsoránk. És nem csak várt, de létre is jött a találkozó, így egy kellemes éjszakát töltöttünk ebben a - túránk során legolcsóbbnak bizonyuló - faluban (egy Jager 260, egy dl rostos üdítõ 35 Ft volt).

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Kocsis Gabriella, Kovács Csilla, Kovács Edit és Nagy Irén.