Legszívmelengetőbb nemzeti ünnepünkön
kis településeken jártunk, és a tavasz
csakúgy, mint százhetvennégy éve, most
is megjött; pattant a rügyekből, nyílt a
szirmokkal. Lelkeket és hiteket próbáló
évek után jólesett egy kis szusszanás,
holott persze háború, és szar helyzet,
és gazdasági összeomlás, politikai
szemétdombok kakasai irtják egymást,
satöbbi. Mégis szusszanni kellett, és
ünnepelni végre, de nem öncélúan,
velneszben gőzölődve, pezsgős poharakkal
a kézben üzenni a világnak, hogy az ego
még mindig sok embernek az egyetlen
mozgatója.
Mi nem ismerjük az E/1-et, mi csak a
T/1-et ismerjük. Minden, amit teszünk
vagy tenni akarunk, másokkal közös és
mindig másokért is, főleg másokért
történik, történt az elmúlt tizenöt
évben a Túrakörben.
Emlékeztünk ezen a csodás napon
Petőfire, a negyvennyolcas katonákra,
civilekre, énekeltünk Kossuth Lajosról
is, aki azt üzente. Koszorúztunk,
emlékszalagokat kötöttünk fontos és
megható helyeken, nem kivagyiságból,
hanem mert a szalag ölelésünk otthagyása
egy szobron, egy régi sírkövön, a
koszorú az önmagába visszatérő
élet-körforgás: nem haltatok meg, és mi
nem halottakhoz jöttünk Hozzátok, csak
épp nem vagytok láthatók emberi szemmel.
De szívvel igen.
Azzal a szívvel, amivel nemcsak a múlt
felé kellene fordulnunk, és nemcsak egy
régi Hazához kellene mutatni imitált
kötődés-mimikát, hanem a mai emberek
felé is oda kellene fordítani az
arcunkat, mindenkinek, egymáshoz, és
ennek a szerencsétlen-sorba taszított
országnak is szüksége lenne végre valami
olyan katartikus jóra, amit időtlen idők
óta nem látott, idétlen idióták miatt.
Nem engedünk a negyvennyolcból!
Pontosabban, az nem enged minket. Olyan
példát dörgöl minden évben, minden nap
az orrunk alá, elé, hogy csak pirulunk,
mint a paprika. Ha csak a tizedei
lehetnénk a régi századoknak!
Hőseink, őseink, amit akkor és azóta
tettetek ezért az országért, népért,
világért, soha nem felejtjük. Ha jó
gyerekeitek akarunk lenni, nem élhetünk
szemlesütve, szégyenkezve, szégyenben.
Hol az emberség? Hol az ész és a szív?
Hol van Petőfi? Vagy akár csak egy kis,
hüvelyknyi darab belőle?
Ma nem születnek ilyen emberek, ahogy
írtam már, pedig nagyobb szükségünk
lenne ma rá-lyuk, mint valaha. Az űr,
amit maguk után hagytak, zűr. Üvölt.
Kerek lett az évforduló Sándorunknál,
ünnepre szólított fel a hangosbeszélő.
Valójában, akinek amúgy is ünnep a
szabadság, a hétköznapjaiban ünnep,
annak nem kell riadót fújni, hogy volt
itt egy Petőfi, akit ugyan mára már
alaposan megtagadtunk és szembeköptünk,
de van akkora nimbusza, hogy eladható
terméknek gondoljuk. Egy szögesdróttal
körbezárt lágerban akarunk a sólyom
szabad röptetésével kábítani? És nem is
kevés pénzért. Nyúzzunk le még bőrt
Róla, van neki elég. Petőfi: kétszáz.
A Költő sok módon él, vagy
reinkarnálódott. Ki merem jelenteni
ennyi év Vele együttélés után, hogy egy
százalékban bennünk, a Túrakörben is ott
van, itt él valahol köztünk, köröttünk.
És ha még fizikailag is itt lenne,
nemcsak amúgy, mit szólna a nevében és
szellemében lefolytatott
gyaloglás-ünnepeinkhez,
bohóckodásainkhoz Hazájában, a
Kiskunságban? Közénk állna? Lesajnálna?
Nevetne rajtunk? Vagy éppen velünk, a
világon?
Hogy az országhoz, az emberekhez és
egyéb dolgainkhoz mit szólna ma, arról
már írt a múltban. Csak olvasnunk
kellene néha a Mestert. Nem csak
kokárdázni, ha a naptár-óra március
tizenötre érve, kakukkolni kezd.
Százhetvennégy év, a mi túrakörös
tizenötünkkel szemben enyhe fölény.
Szellemi, történelmi, minden egyéb. A mi
egy százalékunk a kilencvenkilenc
mellett, vékony csík a horizonton.
Tulajdonképpen mi is vagyunk Petőfi. Mi
is vagyunk valaki. Még ha nem is
észrevehető. De az ész kevés. Elolvadt,
mint piros-fehér-zöld fagyi a napon.
Mint Petőfi és a szabadság.
Isten éltesse, Mester, a túlvilágon! S
minket ezen, itt. Aztán majd ha
találkozunk, kicseréljük pipáinkat,
ahogy a Kiskunságban volt szokás - ha
már egy a Szülőföldünk, egy a Nyelvünk,
egy a Hazánk, és egy Család vagyunk.
Mind csupa rokon...