A BUGACI KISVSÚT ELSŐ ÚTJA (1928)
„Különös
érzés elsőnek utazni egy új vonalon, merre azelőtt soha
nem járt vasút. Balról az országút, a halasi. Bizony
elég mostoha, esős időben nehezen járható. A vasútvonal
mindenütt a Halasi-út mentében halad. Csupa futó homok a
talaj. Meg kell kötni. Már hordtak rá valamennyi humuszt
s az megállt rajta. Itt ott kezd kibújni a fű, ha
begyepesedik, akkor meg van kötve.
Első feltételes megálló Alsószéktó lesz. Már ki van
planírozva a felszálló hely. Itt-ott út megy át a sínen.
— Ezekre a helyekre ki kell tenni mielőbb a
figyelmeztető táblát, a „Vigyázz, ha jön a vonat!“
jelzést — mondja Joódy rendőr főtanácsos.
Megy a mozdony, gördülünk simán, szépen, öröm a
szemekben.
— Úgy fog ez menni, ha lekavicsolják, megülepedik, mint
a hajó — mondja Szalágyi Egyed miniszteri tanácsos, aki
igen kedélyesen elbeszélget a társasággal, s valósággal
lelkesedik a kisvasútért.
Pedig nem is ide való, nem is érinti a dolog, de
mindennek kell örülni, ami jó és szép, ami használ a
köznek, a népnek. — Mint a hajó — ismétli — nem fog
rázni, akárcsak egy príma Pullman kocsi.
A vagon végén, a fékezőperonról kihajolva nézi a pályát
Tichy Géza vasúti és hajózási főfelügyelő. Kevés szavú
ember, mereven, némán figyel lefelé szemüvegjén
keresztül s a kérdésre: hogyan van megelégedve? —
hangtalanul bólint. Majd később hozzáteszi: Nincs semmi
hiba.
S szalad a vonatunk. A „különvonat“, az első
személyszállítás, egy mozdony s egy fedett tehervagon. A
Halasi-úton mindenütt megállnak az emberek, mutogatnak,
integetnek, köszönnek. Örülnek az új vonatnak. Nem kell
már sokáig gyalogolni a rettentő időkben befelé. Akinek
dolga van benn, csak vált egy bilétát.
Az ám, a biléta. Ezt már kikezdte a monostori
népköltészet. Mert aszongya, hogy aszongya:
„Lesz
Bugacnak kisvasútja,
Kacskaringós lesz az útja,
Drága lesz a bilétája,
Üres zsebbel nem ülsz rája.”
Ezt a
monostoriak csinálták és dalolják. Hát, ami a
kacskaringós utat illeti, nincs egészen igaza a nótának,
mert például a Bodri-féle földnél 800 méteres, a Fehér
tó, illetve Kocsis tó után 3 kilométeres, majd nagyon
kicsi délnyugati hajlás után 4 kilométeres nyílegyenes
pályarész is van, egyébként pedig általában kevés a
forduló.
De tartsunk rendet. Alsószéktó után balról Ballószög,
jobbról Törökfái közt szaladunk. Balról egész Helvéczia
állomásig közel van az izsáki vasútvonal, amely azonban
itt nyugatra fordul s óriási területeket, Törökfáit,
Helvéczia nagy részét, Köncsögöt, Matkót kerüli el. Nem
is beszélve aztán Orgovány, Jakabszállás és Bugacról,
melyeket ez a kisvasút van hivatva bekapcsolni, továbbá
a teljesen elhanyagolt Bócsa, Szank, Móricgát stb.-ről.
Erről beszél lelkesedve Bakkay fő erdőtanácsos és
arról, hogy micsoda roppant földmunkákat kellett
elvégezni. Minduntalan feltűnik egy-egy bevágás az útba,
vagy nagy töltésemelés. A legnagyobb bevágás kb. 4 — 5
km.-re van az állomástól. A Halasi út magasan megy
mellettünk, korlátot kellett állítani a szélére hosszan,
nehogy valami baleset történjen a kocsikkal. Mert a
lovak még ijedősek. Még nem szokták meg a különös
újdonságot. Hát a kutyák! Azok remek pofák. Kirohan egy
puli a házból, majd riadtan megáll, ugatni is elfeled,
kissé visszakotródik, s csak amikor már elhaladunk,
iramodik a vonat után, veszettül megugatja, mintha meg
akarná enni, aztán diadalmasan visszakocog: jól
megkergette.
A másodIk feltételes megálló Törökfái. A harmadik
Felsőfehértó.
Helvéczia határán járunk. Szépen virágzó cseresznyefák.
Itt idővel jobbra eljárás lesz, a kiskőrösi vonalé.
Első rendes állomás, kitérővel, Fehértó. (Előtte van az
első kis hídféle, úgynevezett nyílt áteresz.) Fehértó
állomásnak az a nevezetessége, hogy az állomásépület
telkének szőlőjéből egy részt ingyen átengedett Keller
vendéglős, csak ott legyen az állomás. Ide aztán szép új
vendéglőt s mozinak szánt helyiséget épített. A vonat
érkeztére a háznép az ablakokba gyűl, integet, Keller a
ház előtt nagyot köszön, jó ismerős.
Érdekes rész következik. Hogy a kanyarodó szabályszerű
és veszélytelen lehessen, az eddigi kocsiutat el kellett
tolni egy kissé.
A képen Bugac állomás és a kisvonat látható,
a szöveg keletkezésénél néhány évvel később.
Néhány vadkacsa. Balról Fehértó, jobbról távolabb
Kocsistó. Még érdekesebb rész. A Fehértó vize egész a
pályatest alatt van. Hogy be ne mossa, elég hosszan
rőzsegáttal kellett biztosítani a pályatestet.
Matkó pusztában szaladunk. Balról a város kisebb erdeje,
egyébként vigasztalan pusztaság, buckák, kopár legelők s
homok, homok végtelenje.
A vonat fékez, majd lassan megáll. „A nyílt pályán“ —
mint mondani szokták. Javítják a pályatestet.
Negyedik feltételes megálló Felsőmatkó, ötödik
Alsómatkó. Kecskemét határa.
— Hát eddig mind Kecskemét volt? — kérdi Szalágyi Egyed
min. tanácsos.
— Az ám — dicsekszenek a kecskemétiek. Aztán elsorolják
a pusztákat, a sok-sok kilométert, a hatalmas
területeket.
— Csodálatos, hogy eddig nem volt kisvasút — mondja
Szalágyi. — Igazán gyönyörű úttörő munka, reális és nagy
jövőjű vállalkozás. (Talán mondani sem kell, hogy Bakkay
fő erdőtanácsosnak s mindnyájunknak, kecskemétieknek,
nem esik rosszul az elismerő megjegyzés.)
Hatodik megálló Jakabszállási tanyák, s jön a második
kitérős rendes állomás: Jakabszállás, jelen utunknak
végállomása. Húsz kilométerre vagyunk a kiinduló
állomástól s innen már csak hét kilométer Bugac határa.
A pályán arrafelé folyik a serény munka. A lakosság
türelmetlenül várja a kisvasutat.
A jakabszállásiak annyira sürgették, hogy a munkásoknak
ajándékokat ígértek, ha sietnek vele. Persze nem szabad
elsietni, mindent alaposan kell megcsinálni. Egyébként a
jakabszállásiak igen lelkesek. Mozgalom indult közöttük
a vasút hatása alatt, hogy Jakab- szállást Kecskeméthez
csatolják, közigazgatásilag, bíróilag, mindenképpen.
Kecskemét akarnak lenni.
A következő megállók lesznek Monostorfalva,
Bugacmonostor, (vízfelvevő, erdei vasút kiágazása és
pályafelvigyázó ház lesz itt — majd Alsóbugac.
A próbaúttal mindenki meg van elégedve. Kitűnően
sikerült. Ezt megállapítja a lelkes Szalágyi Egyed után
a kevésszavú Tichy Géza is. Felvilágosításokkal Bakkayn
kívül Fodor Vince mérnök és Lukács András ny. vasúti
felügyelő szolgálnak, kik sokat dolgoznak a kisvasút
körül. Bakkay azt hangsúlyozza főként, hogy irányelv: a
vasút aránylag sokkal olcsóbb a rendes vágányú vasútnál
s a teljesítmény mégis ugyanaz. A rendes sebesség 30—35
km. átlag lesz, a megengedett legnagyobb 40-en felül.
Jelenleg még csak 30-al szabad menni.
Rövid körültekintés után indulunk vissza. Lassan
halványodik Jakabszállás község képe, a templom, ahol
valamikor az oltár előtt agyonlőtték a szegény Magyar
György plébánost, ő már nem érhette meg Jakabszállás
álmának, a vasútnak megvalósulását.”
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|