(651.) KEREKEGYHÁZI KERESZTÚT 1.
Időpont: 2020. február 1. szombat
Útvonal: Kunadacsi út - Varga tanya -
Hercegegyházi emlékkereszt - Kunpusztai
templom - Kunpusztai temető - Hagymafalu -
Kerekegyházi emlékkereszt - Langó-kereszt -
Juhász-kereszt
Táv: 18 km
A túra reggelén 7 órakor találkoztunk Kerekegyháza
központjában, majd a kunadacsi busszal
kimentünk volna a Határút nevű megállóig. De
olyan busz jött, ami ott nem állt meg, így
ugyan megalkudtunk a sofőrrel, hogy mégis
letesz minket, csak éppen ez nem jó helyen
történt, így az eredetileg tervezett
Csonka-kereszt felkeresése kimaradt, már
rögtön a túra elején. Nem maradván más
választásunk, egyből a Varga tanya felé
indultunk.
A fogadó-épületkomplexum az egyre emelkedő,
de még alacsonyan járó Nap reggeli fényében
csendes, átmulatott éjszaka utáni alvós
állapotában volt. Keresztül mentünk az udvarán és
déli irányban nekivágtunk a tómedren
átvezető szakasznak. Előtte azonban még egy
stilizált gémeskútnál, korántsem stilizált
reggeliszünetet tartottunk.
Már itt beszélgetések kezdődtek, amik
nagyrészt egész nap kitartottak, csak éppen
az változott folyton, kinek mondjuk éppen a
magunkét, mint egy forgószínpadon, úgy
cserélődtek a partnerek az
eszmefuttatásainkhoz. Ki meddig bírta egy
helyen...
A nagy mezőn, ami ugye régen tó volt,
szemmel is jól látható volt
következő megállónk, egy hatalmas, fából
ácsolt kettős kereszt. Odaérve, a középkori
Hercegegyháza templomának helyén találtuk
magunkat. Az egykori vízivilágból kiemelkedő
kis halmon Szent Imre herceg titulusú
templom, körötte temető volt. Mára néhány
kis kőtörmelék maradt belőle. Emlékhelyet
Kerekegyháza település csinált belőle, az
ősökre emlékezve.
A kereszttől folytattuk a túrát a kunpusztai
református templomhoz. A magaslaton álló,
kb. száz éve emelt épület az országban
egyedülálló, mert itt egy eleve külterületi
helyre, kizárólag a pusztai lakosoknak
építettek templomot, és ott rendszeresen
istentiszteleteket is tartottak. Sőt: még az
I. világháborús hősi halottak nevét
megörökítő táblát is ennek falára tették,
nem Kerekegyházán, a többi hőssel
közös emlékműre kerültek fel.
A templom ma már, sajnos, pusztai lakosok
hiányában, üzemen kívül van; csupán évente
3-4 alkalommal tartanak benne
istentiszteletet,
illetve azért néhanap esküvőt, főleg nyári
időszakban, azért tartanak benne.
A templom mellett szerénykedik, mondhatni:
árválkodik a régi iskola épülete. Elvileg
lakója is van, gyakorlatilag nem találtunk
otthon senkit, de azért az udvarán egy
kicsit szétnéztünk. Legutóbbi ittjártunkkor
a tulaj ezt megengedte, gondoltuk, ma se
gond.
Az iskola, minden lerongyoltsága ellenére,
még őrzi majdnem évszázados stílusjegyeit,
részleteit. Így eredeti rajta a tető,
a nyílászárók, a bejárat fölötti kis tetők,
azok famunkái. Nyilván belülről is ugyanez a
helyzet, de azt most nem láttuk. Az udvaron
8-10 éve több kiszolgáló épület is volt még
a Klebelsberg-korból, mára mindössze egy
régi árnyékszék maradt, de ha lehet mondani
ilyenre, az is szép; kis ablakkal, hogy aki
ott ül, nehogy lemaradjon közben valami
lényeges történésről...
Folytattuk kunpusztai felfedező utunkat, és
kicsit úttalan utakon is, de határozottan
vágtunk át a régi pusztai temetőhöz. Nem is
sokára elértük; közben csatlakozott hozzánk
két nagytestű, elsőre félelmetesnek tűnő
kutya is, a közeli Rendek tanyáról, akik
persze csóválták a farkukat, amikor odaértek
hozzánk, és simogattatták magukat. Egy órát
töltöttek velünk, majd köszönés nélkül
faképnél hagytak.
A temető kezdetben a Kunszentmiklósról, mint
gazdatelepülésről ide települő református
vallásúak végső nyughelyje volt, később,
ahogy keveredtek közéjük katolikusok is, úgy
változott a temető sírjainak összetétele is.
Szép fekete obeliszkek árulkodnak a jobb
módú családok egykori jelenlétéről, de az
igazi meglepetés az volt, amikor egyszerű,
faragott fejfákat találtunk az elhagyottabb
részen; a kicsit repedezett, kopott akác
fejfák egykor nagyon szép faragású emlékek
lehettek és a régi hagyományok szerint
mutatták az alattuk nyugvó ember nemét,
életkorát, egyéb jellemzőit.
A temetőtől egy akácerdőn vezetett keresztül
az utunk. Itt már nagyon meleg volt, a
levegő szinte állt, a Nap erősen sütött. Az
erdő alja rikítóan zöld volt, mint
márciusban. Sarjadt, ha csak vékonyan is, a
vad fokhagyma és a tyúkhúr , mindkettőt
eszegettük a szendvicsek mellé. Különösen a
gyerekek örültek az új ízeknek, de néhány
gyereklelkű felnőttet se kellett noszogatni.
Ez volt a túra leglassabb, pihentető
szakasza. Itt egy óra alatt kevesebb, mint
két kilométert tettünk meg. Aztán
némileg felpörögtünk.
Egész közel értünk Kerekegyházához, láttuk a
szélső házsorokat és a Farkas-villa régi
tégla-víztornyát (gépállomási rész) is,
mindez kb. 1 km-re lehetett tőlünk. Itt
kiszállt egyik kereki túrázónk,
elköszöntünk.
Azután a hagymafalui kanyarban Gizike is
elbúcsúzott, 10 kilométerrel a lábában, sőt:
még be is gyalogolt a településre, ami plusz
1-1,5 km-t jelentett.
Az ezutáni rész elég nyomasztóra sikerült. A
régi téesz-aszfalton két kilométert kellett
megtennünk, végig, az út két oldalán
csirketelepek, a hozzájuk tartozó
szagorgiával, de a fő problémát nem ez,
hanem az autós forgalom jelentette, 1-2
percenként hangzott el szokásos,
figyelemfelhívó kiáltásunk: "autó!". Nem
győztünk félrehúzódni. Az aszfalt végénél
egy régi téesz-cégért találtunk, jól itt
felejtette valaki...
A folytatásban, a homokúton kb. húsz perc
volt már csak az újabb látnivaló, egy újabb
kettőskereszt, ez is középkori település
templomos helyét jelöli. A határdűlőtől
kicsit nyugatra, vagyis mai közigazgatás
szerint már Fülöpháza területére esik. A
kereszt körül, kb. 100 x 50 méteres
területen, a gazos szántás felszínén
mindenhol apró valamik fehérlenek; a régi
temetőből kiszántott csontok és a templomfal
kődarabjai.
Ezen a helyen állt a középkorban
Kerekegyháza névadó temploma, mely valóban
köralakú volt, ahogy azt a régészeti
kutatások is igazolták. Ennek megfelelően a
régi település is ezen a helyen lehetett.
Tovább folytattuk a túrát. Egy nagyobb
kiterjedésű lovastanyát mellőztünk, aztán
bekanyarodtunk a régi Langó-erdőbe, ami az
azonos nevű, jászárokszállási eredetű, igen
módos telepescsalád birtokterülete volt
valamikor. Az erdő telepített, de kicsit
vadultabb részekkel is rendelkezik, szép
szakasza volt a rajta áthaladás.
A túlsarkán, az egykori Langó-birtok
csücskén áll a Langó László által 1958-ban
emeltetett, elég monumentális kereszt.
Innen már versenyt futottunk az idővel. Kb.
1 km volt már csak hátra a Juhász-keresztig,
ami túránk végpontja volt mára, időnk kb.
fél óra. Amúgy sima ügy lett volna, de most
emígy volt.
A kereszt mellett lévő buszmegállóba ki
kellett érnünk fél háromig, hogy elérjük azt
a buszt, amivel Kerekegyházára akartunk
visszamenni. Néhány perccel a busz érkezése
előtt ért ki a csapat vége. Szerencsénk is
volt, de hajtottuk is az amúgy ma kicsit
nyűgös Porontyokat.
A végén azonban már csak a nevetés maradt,
majd közkívánatra, a kicsikkel még
kocsmáznunk is kellett. A menü a szokásos
jutalom-kényeztetés volt nekik: forró csoki
és baracklé. Sokat nevettünk Laciékkal,
aztán gyorsan összekaptuk magunkat és
hazaautóztunk...
Korábban írtam, hogy
"minden keresztút egy helyismereti túra és
minden helyismereti túra egy keresztút". Nem
tűnik valami nagy üzenetnek, de igaz. A mai
napra is, persze.
A mi helyismereti-határjáró túráink azért
lettek kitalálva, hogy az emberek ne érjék
be a természetjárás lebutított változatával,
vagyis ne kizárólag hegyek között és jelzett
turistautakon túrázzanak, hanem legyen
bennük valódi kíváncsiság és igény egy-egy
alföldi település és környéke felfedezésére
is. Ne csak
kipipáljanak túramozgalmakat, szolgaian
végigjárandó kéktúrákat például, hanem
térjenek le a járatlan utakra, hiszen ezeken
lát(hat)atlan értékeket vehetnek észre.
Márpedig a valóság - akár múlt, akár jelen -
megismerése nem köthető kizárólag
turistautak végigjárásához. Nagyon nem...
Az Alföldön, ahol mi túrázunk, nem sok
jelzett út van, ami mégis, az elkerüli a
legszebb részeket (pl. a Bács-Kiskun megyei
turistautak 80%-a). Így, aki nagy nehezen
letéved ezekre a "csökkentett értékű
laposokra", mivel sok érdektelen helyen kell
végigmennie, sokszor hosszú kilométereket
aszfalton, forgalomban is (mint pl. az
Alföldi Kéktúra néhány Csongrád megyei
szakasza), szóval, aki erre jár és csak a
kijelölt utakban tud gondolkodni, gyakran
úgy megy haza, hogy ide se jön többet.
A
Túrakör mindezekért és -ellenében,
deklaráltan és szinte kizárólag a Kiskunság
jelzetlen útjait járja. Aki pedig így tesz,
csodák sokaságát találja. Legtöbbször
csak velünk, mert ritka, aki magától is
nekivág az ismeretlennek.
Ezeknek a helyismereti túráknak egyik fontos
típusa a Keresztút-túra. Nem szakrális
sorozatok ezek, hanem elsősorban egy-egy
település külterületének ismeretlen
kincseit kívánják az alkalmak feltárni
s megmutatni az érdeklődőknek, akik sok
esetben helyi erők, és még számukra is
mindig akad olyan, amiről nem tudtak, amit
nem láttak. Hiszen egy helyi lakos se jár be
minden dűlőútat, hanem zömmel csak azokat,
ahol élete folytán járnia kellett.
A tegnapi napon 19 fő gyagolt Kerekegyháza
nyugati területén. A túra vezérfonala az
ottani keresztek végigjárása volt, de ahogy
a képek mutatják, sok más is utunkba akadt.
És ezek felkeresése mellett előkerültek régi
történetek, hiedelmek, hagyományok; a
kerekegyházi résztvevők is sok érdekességet
hozzátettek a 18 km-es vándorláshoz, így a
túra a végére egy nemcsak testet, de lelket
is megdolgozó, szellemet frissítő kalanddá
vált.
Eddig arról írtam, hogy minden Keresztút
helyismereti túra. Most arról fogok, hogy
minden helyismereti túra egy Keresztút.
Ezen túrák megszervezése rengeteg munka.
Aki még csak hasonlót se csinált soha,
vagyis az emberek 99,99 %-a, nem tudja, mivel
jár ez, és mennyivel egyszerűbb - ugyanakkor
unalmasabb - lenne fél óra készüléssel
elmenni egy turistaút-csomópontba valamelyik
hegységünkbe, ott rábökni az egyik felkínált
útvonalra és végigjárni. Aztán büszkének
lenni magunkra, mekkora turisták vagyunk.
Kevés munka, "sok látszat". Csak így nem
lenne értelme csinálni.
Az is igaz, hogy ez a nehezített,
izzadtságszagú verzió se sok értelmet hordoz,
amit mi csinálunk, viszont legalább elmondható:
sok munka, kevés látszat...
Mindig vannak
érdeklődők, Szülőföldünk lenézettségéhez és
a műfaj ismeretlenégéhez képest nem is
kevesen, de tulajdonképpen csak a magunk
szórakoztatására csináljuk, mert semmilyen
közösségnek, városnak, falunak, kulturális
vagy bármilyen értékekkel, hagyományokkal
foglalkozó szervezetnek még csak fel se
tűnik 13 éve az egész. Pedig a sok munkán
kívül, sok értéket is felfedeztünk és
közkinccsé tettünk már, magunk is
létrehoztunk jópárat, ami az országban
egyedülállónak számít.
A múlt héten írtam,
hogy "maroknyian dolgozunk, sok száz ember
helyett, sok ezer emberért" és sokan ezt
megmosolyogták, pedig igaz. Nem kizárólag
egy, mindenféle támogatást - erköcsit és
anyagit - nélkülöző, kis csoportnak
a heroikus küzdelme kellene, hogy legyen a
kiskunsági természetjárás és az itteni
rejtett értékek megmutatásának ügye, már
csak az arányok miatt
sem, mégis, gyakorlatilag kizárólag egyetlen kis csoport
ügye ez mára. És mivel a
Duna-Tisza közére szervezett, hagyományos
értékeken alapuló, csoportos természetjárást
rajtunk kívül gyakorlatilag senki se
propagálja, senki se szervez ide - évi
egy-két alkalmat leszámítva - túrákat, ha
körbenézek, azt látom, hogy egyedül vagyunk,
egyedül maradtunk. És csinláni kell(ene),
"mert ha mi sem, akkor senki sem" (Cseh
Tamás).
A heti átlagban jellemző kb. 30 óra munka,
amibe egy heti hírverés, népszerűsítés,
közösségépítés és
szervezés, lebonyolítás kerül, bármennyire
is egyre ismertebbek és népszerűbbek vagyunk a virtuális
térben, csak egy elszigetelt, kicsit
furcsállt és szánakozást kiváltó erőlködés
marad. És ez elsősorban nem a Túrakörhöz
méltatlan, hanem abba is érdemes
belegondolni, hogy ezt érdemli sok százezer
ember Szülőföldje, a Kiskunság, annak
hagyományrendszere, természeti értékei és
természetjárásában rejtező lehetőségek
végtelen tárháza?
Mert ha ezt bárki így
gondolja, hogy ez ennyi, akkor mi hiába
hinnénk, hogy egyszer lesz foganatja a
munkánknak, hiába kelünk fel 13 éve minden
szombaton, hullafáradtan a végigdolgozott
hét után és választjuk alvás és pihenés
helyett azt, hogy sokszor összeszorított
fogakkal, de végigmegyünk az előre
eltervezett kis túránkon, visszük magunkkal
az érdeklődőket, mert nem lehet beletörődni
abba, hogy legalább néhány tucat ember
ne ismerje meg a Csodák Földjét. És mindig
van néhány tucat ember, aki jön, aki kezdi
megismerni és egyre többen, aki nem is tud
betelni vele; mert azt a sötét korszakunkat
már magunk mögött hagytuk, amikor ugyan
jöttek emberek szép számmal, de nem voltak
kíáncsiak igazából se ránk, se a
Kiskunságra, csak nem volt, akivel
elmenjenek bárhova is.
Szóval, nem túlzás, ha minden helyismereti
túrát - mert nekünk minden túránk az -,
Keresztútnak minősítem. Elképesztően nagy és
súlyos keresztet cipelünk, erőnk és
lelkesedésünk folyamatosan próbára téve, és
csak remélni tudjuk, hogy a vége nem az
lesz, hogy a jelenkor közönye és
igénytelensége, végül, az út végén felszögel
minket erre a keresztre és a fejünkre
töviskoronát szorít.
Az erőnk fogytán, a sötétség egyre nagyobb
tömegeket mozgósít minden ellen, ami érték,
és bár az idő elvileg végtelen, mégis
fogy...
Mindenkinek köszönjük a mai napot, fent és
lent. És azt is, ami nem megfogalmazható...
Minden rokonom!
Sántaőz
Ezen a napon együtt túrázott:
Balog Csaba (Lajosmizse), Balog Boróka (Lajosmizse),
Balog Szellõ (Lajosmizse), Erdélyi Lászlóné
(Balázspuszta), Héjja Béláné (Pálmonostora), Héjja Bella
(Pálmonostora), Kocsis László (Lajosmizse), Nagy Irén
(Lajosmizse), Pál Ferencné (Kerekegyháza), Palya Szilvia
(Lajosmizse), Popovics Zsuzsa (Kecskemét), Selypes
Viktor (Lajosmizse), Selypes Zoja (Lajosmizse), Szrapkó
Hajnalka (Lajosmizse), Tóth Imre (Kecskemét), Tóth
Róbert (Lajosmizse), Tóthné Seszták Mária
(Kerekegyháza), Trepákné Klárika (Kerekegyháza) és
Vargáné Rátz Veronika (Lajosmizse).
Reggel Kerekegyházán. Várjuk a
buszt...
Varga tanya udvarán.
Napfelkelte egy ritka esete.
Kisebb csoportkép.
Befagyott itatóvályúnál.
Tesós kép.
Szétnéztünk.
Ez is utunkba esett.
Van, aki még tavasszal is
fázik...
Kanyarok.
Tómedren át vezet az út...
...de álljuk a sarat (szó
szerint).
A középkori Hercegegyháza
templomának emlékkeresztje.
Innen is megyünk tovább.
Kunpusztai református templom.
Ablakon át készült kép.
Az egykori kunpusztai iskola
épülete.
Régi határkő az iskola udvarán.
Visszanézünk.
A folytatásban a pusztai temető
felé haladunk...
...és meg is érkezünk
(Lieber-kereszt).
Egy egykori pusztabíró és
családja sírja.
Református sír kopjafája. Nem
annyira ismert, hogy itt is van ilyesmi...
Egy másik szép darab.
Nézős kép Imréékről.
Csoportkép (itt már 2 fő nem
volt jelen, hamarabb kiszálltak).
Pont délben.
"Me-gáll-ta-zi-dő-ő-ő-ő-ő-ő..."
A középkori Kerekegyháza
helyén. Itt állt a kerek templom, amiről a település a
nevét kapta.
Az emlékhely jelenleg már fülöpházi oldalon található.
Az egykori templom és temetője
maradéka fehérlik a szántás tetején, nagy területen:
kövek...
...és csontok...
Régi tanya.
Langó-kereszt 1958-ból.
A végére már egy kis vigyorgás
is sikerült...
Régi iskola, új külsővel.
Messzelátás 1.
Messzelátás 2.
Végállomásunkhoz érünk, a
Juhász-kereszthez.
A jegenyenyár részlete.
Így fest a hely az
aszfaltúttal.
Buszra szállunk.
Visszaértünk Kerekegyházára.
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|