(670.) DUNAVECSE - APOSTAG TÚRA
Időpont: 2020. május 23. szombat
Útvonal: Dunavecse - Duna-part - Gát - Pentele
híd - Gát - Apostag
Táv: 10 km
Egy rövid, de hosszú nap krónikája
következik. Egy rövid, mégis hosszú túráé...
A mai napot a megszokott előkészítés,
felkészülés előzte meg, azt lehetne mondani,
hogy a szokásos kezdete volt a dolgoknak. A
jelentkezők száma is jól alakult.
Eredetileg Dunaegyházán fejeztük volna be a
gyaloglást, de valami sugallatra, pénteken
átvariáltam: rövidítettem a távot, mivel
olyan sok látnivaló ígérkezett, hogy
feleslegesnek tartottam volna a rohanást egy
harmadik faluba, inkább az első kettőre
koncentráljunk.
A döntés következtében még jöttek is újabb
jelentkezők, mert a 10 km-es táv már
barátibban hatott. És persze utólag minden a
helyére került; napközben többször érződött,
hogy jó döntés volt a rövidítés, még ha
akkor nem is tudtam megmagyarázni, miért,
mert történtek váratlan dolgok, amik miatt
egyszerűen nem is lehetett volna több
kilométert telejsíteni ezen a napon.
A túrára Lajosmizséről öt autóval indultunk,
és Dunavecsére jött a hatodik. Nyolc előtt
találkoztunk a Duna menti kis faluban. Túra
előtt még átvittünk két kocsit Apostagra,
hogy délután majd legyen mivel visszajönni a
sofőröknek a többi autóért. Mindezen körök
letudása után, nyolc órakor indultunk a
túrára. Előbb a település központjában
néztük meg a Petőfi-emlékeket, ami már nem
volt rossz kezdés. Innen a református
templom mögötti kis ösvényen a Duna-partra
mentünk. Ártéri erdőben vezetett az út,
hatalmas nyárak és füzek alkották, csupa
zöld volt minden, pedig szárazság van itt
is. Jobbról szép kiülő-pihenőt mellőztünk.
Leérve a folyóhoz, egy széles, lapos
partszakaszon rögtön reggeliszünetet
tartottunk. Ez alaposan elhúzódott, persze
nem az evés miatt, hanem befejezve a
falatozást, önfeledt nézelődésbe, kavics- és
kagylógyűjtésbe kezdtünk. Kortól
függetlenül. Egész egyszerűen nem volt
kedvünk elhagyni a helyet. Aztán mégis menni
kellett, ám az eredeti tervet dobva - mely
szerint a faluban pl. a Nagy Pál-féle
házat is megkerestük volna még, ahol Petőfi
lakott - úgy döntöttünk, hogy a folyó mentén
sétálunk tovább, ha pedig elfogy az út,
felmegyünk a gátra. Így is történt.
A Duna elképesztő jó szelet, hűst és
vízszagot húz maga mellett, amiben annyira
ellazul a vándor, szinte elbágyad, leheverne
és aludna egy nagyot. Persze nem lehet.
Menni kell továb.
A vízen elhaladt néhány uszály, ami nem csak
a gyerekeknek volt érdekes látvány. És ha
már látvány: a Pentele híd uralta a túrának
és a tájnak ezt a részét. Nem egy szép
valami, de csúnyának se mondanám.
A Duna mellől egy szekérúton kanyarodtunk
fentebb, éppen még a falu szélső házait
érintve. Szépen művelt zöldségeskertek
sorakoztak egymás mellett, közülük a
legérdekesebb egy snidlingmező volt.
Hamaroson egy vízparti pihenőhelyre értünk.
Szépen gondozott, nyírt fűvel. Asztalok,
padok csábítottak egy kis szusszanásra, így
hát szusszantunk. Megint ettünk persze, és
beszélgettünk, a gyerekek játszottak.
Helybeliek kávét főztek nekünk, teljesen
ismeretlenül, és egy forintot sem fogadtak
el érte cserébe.
A mérleghintánál Szellőt érte egy kis
baleset, a kezét felkötöttük, és úgy mentünk
Tovább. Még csak Dunavecse szélén voltunk,
de már elmúlt 10 óra.
A pihenő utána a gáton haladtunk, ahol
balra, lent egy kora középkori
falurekonstrukció csábított volna az
alaposabb megtekintésre, de miután le volt
lakatolva a kapuja, így nem engedhettünk
ennek a csábításnak. A hely érdekes
lenne, csak kicsit gazos, elhanyagolt...
Nemsokára beértünk a dunaújvárosi híd
(Pentele) alá. Felmentünk rá, kicsit
sétáltunk a gyalogos sávban, majd
visszaereszkedtünk, és a füves árvízvédelmi
töltésen, millió szép és illatos virág
díszkíséretében Apostagra gyalogoltunk.
A faluba, a gátról, egy agyagos szekérútra
kanyarodtunk, és a sportpálya mellett, kis,
girbe-gurba utcákon haladtunk egyre beljebb,
az egyre inkább rabulejtő kis községbe. A
házak érdekesen vidékiek voltak, általában
nem volt kerítés vagy nem volt komoly, sok
helyen a kapukat se csukták. Itt nem járnak
olyan szándékkal idegenek, hogy félteni
kellene tőlük valamit. Ami a csoda első
felvonása volt: a rengeteg virág a
kertekben. Nem egy megszervezetten "virágos
település" verseny felfújt látványterve volt
ez, hanem a lakosok szokása. Az emberek itt
jóérzésből, megszokásból ültetik tele
udvaraikat virágokkal, cserjékkel, amik most
olyan gazdagságban virágoztak, hogy az
elmesélhetetlen. Feltűnő volt a rengeteg
írisz (nőszirom) mellet a még több fajta
rózsa. Ennyit ebből a virágból még nem
láttunk sehol.
A faluban hamarosan elértük a Petőfi Sándor
utcát, amelyen végigmenve az Apostolok
parkjába jutotunk. És ezzel folytatódott a
csodák sorozata...
A hely egy kis tisztásféle, házak között,
melyen a 12 apostol szobrát állították fel.
Az apostolok a kora középkorban a
település nevét adták (Apostoloknak hívták
akkoriban a falut. Ez az alak rövidült
Apostok alakra, hasonlóan, mint a -falva
végződés a Dunántúlon -fa végződésre, majd
az Apostokból Apostog, végül Apostag lett).
1318-ban még zsinatot is tartottak a
községben, amely oklevéllel igazoltan is
csaknem 800 éves már, valójában azonban azt
valószínűsítik, hogy kb. 1000 éve is
létezhetett.
A középkori falu rotundájából, amin a 12
apostol képe volt, a föld felszínén semmi
sem maradt. A romok, mélyen a mai református
templom alatt vannak, de feltárásukra, a
helyiek közlése szerint a ref. egyház nem
adott engedélyt. Ezért egy stilizált,
jelképes0 körfal-alapot építettek a templom
kertjében, hogy legalább érzékeltessék,
mekkora lehetett a kis körtemplom.
Az Apostolok parkjától, ahol csoportképünket
készítettük, hátsó kis utcákon folytattuk,
immár falunézésbe átváltó túránkat. Előbb
egy fakereszt, majd sok régi ház, udvar
következett, több helyen érett már a
cseresznye is. Itt is millió bokor, virág.
Egyszercsak, váratlanul, a katolikus templom
kis terén találtuk magunkat. Nyitva találtuk
az ajtaját, bekukkantottunk, majd a
szomszédos plébánia udvarán tartózkodó
kedves hölgy invitálására annak udvarába is
betértünk. Megtudtuk, hogy nincs állandó
papja a községnek, ezért a plébánia
lakatlan. Régi szép épület, eredeti, míves
tornácoszlop-kiképzéssel. Udvarán pedig egy
akkora tujára felfutott borostyánbokor,
amekkorát még sosem láttunk. Lehetett vagy
kilenc-tíz méter magas.
A templomtól pár perc volt az iskola, ahol a
névadó, a falu híres szülötte, Nagy Lajos
író szobra áll. Mellette az evangélikus
templom. Szerencsénkre ott is éppen nyüzsgés
volt az udvaron. Behívtak minket,
megmutatták a nagyon szép és különös
hangulatú kis szentegyházat, majd feloldódva
már a hangulatban, kiderült, hogy vannak
közös ismerőseink Lajosmizsén, és még egy
váratlan találkozás kapcsán találkoztunk
Petrával is. Őt is ismerték a csapatból
ketten. Ha akartuk volna, se tudtuk volna
fantasztikusabban összehozni ezt a
helyzetet. A templom udvarán leültünk, és
újabb előadást hallgattunk. Petra szíves
kalauzolásával, átmentünk a zsinagógához is,
amit éppen felújítanak. Országos hírű
műemlékről van szó, ami gyülekezet hiányában
évtizedek óta már "csak" kulturális
intézmény. De legalább sikerült megmenteni,
még áll.
Mellete a régi zsidó temető. Bemenni nem
volt szívünk, annyira érintetlen, és
végtelen az itt fekvők nyugalma. Csak a
sírokon át, taposva tudtunk volna nézelődni,
nem tettük, mert az örök álmukat alvók
tiszteletet érdemelnek.
A temető után megköszöntük az elmúlt bő egy
óra minden szeretetét, amit kaptunk, és a
jövőbeni találkozás reményében elköszöntünk
Petrától és Apostagtól.
Pár száz méter volt már a célig, ami a
református templom kertjét jelentette. Itt,
a rotunda alapfal-másolatánál és a
mellette emelt zarándokkapunál mai túránk
befejeződött. A sofőröket visszavittük
Vecsére a kocsikért, majd felvéve az
itthagyott túratársainkat, elköszönés után
mindenki elindult haza. Többen több irányba,
persze.
Mi még a balesetire mentünk, ahol két órát
várattak minket, aztán kaptunk egy gipszet
Szellő kezére, kiderült, hogy zúzódott és
repedt. Este 6 órakor értünk haza. De ez egy
ilyen nap volt. Mindennel együtt
fantasztikus!
Ez volt egy rövid, de hosszú nap krónikája.
Egy rövid, mégis hosszú túráé...
Mindenkinek köszönjük a mai napot, fent és
lent.
Minden rokonom!
Sántaőz
Ui: Milyen igazságtalan dolog, hogy annyi
szeretetet, amit ma éppen Dunavecsén és
Apostagon tapasztaltunk - máskor máshol -, néhány óra alatt,
igaz nagyon nagy dózisban, mennyire
igazságtalan, hogy ennyi idő alatt nem
lehetséges viszonozni. Hogy ennyi szeretetet
adnak ismeretlenül nekünk, ismeretleneknek,
mi meg csak úgy ott hagyjuk őket és
hazamegyünk. Milyen különös,
hogy a sok emberben még meglévő és
osztogatható szeretetre csak milyen rövid
ideink vannak, mert állandóan rohanunk, és
viszonozni nincs időnk
vagy szándékunk.
Akit egy ilyen túra nem érintene meg érzelmileg,
csupán a távot, önmaga ellazításának
lehetőségét látja egy-egy alkalomban, aki
nem érzi egy Apostag-szintű fantasztikus
hely rezgéseit és kisugárzását, annak kár elindulni
velünk akár egy kilométerre is. Annak a rövid
túra túl hosszú lesz, a hosszú túl rövid, a
tél túl hideg, a nyár túl meleg.
Hogy lehet ezt a műfajt, ezt az érdekes és
mámorító országjárást-felfedezést anélkül
művelni, hogy valakinek ott ne maradjon egy
kis csücsök a szívéből, ilyen helyeken is?
Sehogy.
Másképp fogalmazva: ezt csak úgy érdemes
csinálni, hogy az ember belehal egy kicsit
az ilyen túrákba. Nem a fizikai
gyötrelem miatt, mert az sosem érdekes,
hanem mert tudatilag nem feldolgozható az a
rengeteg emberi érzés, hagyomány, történet,
vendégszeretet, ami kisebb falvainkban még
sok helyen kézzelfoghatóan tapasztalható,
szerte az országban és természetesen itt a
Kiskunságban is, annak peremvidékein is.
Sokszor lejáratták már azt a szót, hogy vidék, hogy ember. De az ilyen
települések-régiók vidéki emberei az
ország erkölcsi tartalékainak őrzői. Nem
mindegyikük az, de az őrzők, az átörökítők
ott vannak közöttük, és ha nem is mindig ők
vannak egy faluban, városban többségben, a
sors mindig az ő áldozatvállalásaik emlékét,
eredményeit őrzi meg. Azokból lesz egy
vidéknek értékkészlete, tovább örökíthető
hagyománya.
Hogy lehet, hogy nem érint meg embereket az,
ahogy más emberek mindenüket, feltétel
nélkül és szeretettel elébük tárják, és ha
valódi érdeklődést tapasztalnak, még és még
húznak elő újabb rejtett fiókokat. Ez maga
az országjárás csodája, a túrázás lényege,
csúcsa, alfája és omegája. Továbbmegyek: az
emberi létezés csodája. Maga az élet.
De ahogy nem minden ember húz elő titkos
fiókokból történeteket és szeretetet, és nem
is tár mások elé nagyon semmit, úgy nem is
mindenki képes ezeket befogadni. Aki viszont
igen, az csak jó ember lehet. És ilyen jó
embereket mindig szívesen látunk a
csapatunkba. Érzéketleneket, maguknak való,
mások értékeit észre venni nem képes alkalmi
kalandorokat viszont nem. Mert adni csak
annak lehet, aki arra is képes, hogy kapjon,
aki képes elfogadni, örülni. Ha pedig még
viszonozni is tudja, akkor már nem egyirányú
az energiaáramlás, hanem körkörös: mindig
megújuló, önmagába visszatérő és abból újra
induló. Vagyis sose fogy el.
A Túrakör egyik legfontosabb elve és értéke
ez a fajta megközelítés túráinkon,
kalandozásainkon. Ezt sokan nem értik, nem
tudnak vele azonosulni. Velük meg mi nem
tudunk azonosulni.
Mi nagy részt ezért járjuk az országot,
ezért vagyunk mindenre kíváncsiak, ezért
látogatunk el sorra olyan falvakba, ahova
senki sem látogat, mert ezt keressük, ezt
tapasztaljuk folyamatosan, ebben hiszünk, és
ezeket a helyeket hirdetjük. És aki képes
ezt így kezelni, annak rengeteg szépséget és
csodát ígérhetünk, ami természetesen nem a
mi érdemünk, hanem a körülöttünk lévő
világé. Mi csak annyit teszünk, hogy
elvisszük oda az embereket, megmutatjuk
nekik. A többi nem rajtunk múlik...
Ezen a napon együtt túrázott:
Balog Csaba (Lajosmizse), Balog Boróka (Lajosmizse),
Balog Szellõ (Lajosmizse), Erdélyi Lászlóné
(Balázspuszta), Hargitai Péter (Budapest), Héjja Béláné (Pálmonostora), Héjja Bella (Pálmonostora),
Kaszab Lászlóné (Kerekegyháza), Kovács Edit
(Lajosmizse), Kovács Natália (Lajosmizse), Kovács Rebeka
(Lajosmizse), Nagy Irén (Lajosmizse), Ozsváthné Hosszú
Edit (Kecskemét), Pál Ferencné (Kerekegyháza), Palya Szilvia
(Lajosmizse), Szrapkó Hajnalka (Lajosmizse), Tóthné
Seszták Mária (Kerekegyháza), Vámos Ilona (Kecskemét) és
Viczián Tímea (Lajosmizse).
Petőfi-szobor Dunavecsén, az
iskola udvarán.
Petőfi egyik vecsei versének
részlete a parkban (több másik között).
Petrovics István egykori
mészárszéke, ami amúgy múzeum, de ma zárva volt.
Emléktábla az épület falán.
A református templom.
Ártéri pihenőhely.
Duna-parti.
A Nagy Folyó.
Ívben.
Idegen vizeken.
Pentele híd.
Beállás a kövezésen.
Kagyló-szedés (csak üreseket
szedtünk).
Tovább a Duna-parton.
Libikóka...
Kis kócsag, lesből.
Sarokpont.
Helyi burkoló munkája.
Pentele Pajti 1.
Pentele Pajti 2.
Konkoly.
Kakukkfű-bokor.
Rózsa (sok ezer volt belőle az
apostagi kertekben).
A Harcos!
Meseszép!
Apostolok parkja (a tizenkét
apostol szobrával, akikről a falu a kora középkorban
nevét kapta).
Csoportképünk.
Kereszt.
Katolikus templom.
A templom belülről.
Ez is egy kereszt, a templom
mellett.
A plébánia régi tornáca.
Borostyánnal benőtt hatalmas
tuja a plébánia udvarán.
Felkeltjük egy helyi érdeklődő
figyelmét.
Evangélikus templom. Ez már a
második vallás ma...
Belépünk.
Hallgatunk, nézelődünk.
Templom-alj.
Oltár.
Utolsó vacsora.
Rejtett korona a csúcson.
Váratlan találkozás.
Az iskola udvarán...
...Nagy Lajos, a falu
leghíresebb szülöttjének szobra.
Visszapillantóban az
evangélikus templom.
Már látjuk a reformátust is...
De előbb a régi zsinagóga, ami
egy ekkora faluban ritka (amúgy 200 éves az épület).
A mai harmadik vallással itt találkozunk.
Gyülekezet hiányában az épület
kulturális intézmény...
...éppen felújítás alatt áll.
Részlet.
Tóra-szekrény.
Mózes-idézet.
Lámpa és karzat.
A zsidó temető.
Némaság...
...látogató-nélküliség.
Ki érti ezt?...
És akkor a negyedik mai vallás,
a református temploma.
A középkori, mai ref. templom alatt kiásatlanul rejtőző
rotunda jelképes rekonstrukciója a templomkertben.
Az eredetiben a 12 apostol képe volt, utánuk hívták/hívják
a falut Apostolok-Apostok-Apostog-Apostag formában, a
kora középkortól a mai napig.
Zarándokkapu. Ma egy kicsit mi
is zarándokok voltunk...
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|