(531.) KEREKEGYHÁZA - FÜLÖPHÁZA HELYISMERETI TÚRA
Időpont: 2017. február 18. szombat
Útvonal: Kerekegyháza - Temetõ - Móczártelep -
Juhász-kereszt - Langó-kereszt - Határdûlõ -
Kerekegyháza emlékkereszt - Fülöpháza
Táv: 20 km
A hét elején jelzett egésznapos verõfény,
természetesen ma sem jött be, legalábbis
kezdetben; konkrétan akkora volt a köd, már
az autóból, útban Kerekegyháza-Fülöpháza
irányába, hogy alig láttunk. De azért
odataláltunk. Fülöpháza központjában, fél
nyolc elõtt valamivel, kisebb tömeg gyanánt
18 fõ verõdött össze, és a tömegben új arcok
is voltak néhányan. Annyira belemelegedtünk
a bemutatkozásokba, üdvözlésekbe, hogy kis
híján elfelejtettünk elmenni a
buszmegállóba, ugyanis innen még át/vissza
kellett utaznunk Kerekegyházára, hogy onnan
indítva a tulajdonképpeni túrát, kora
délután visszaérjünk Fülöpházára, ahol a
túra befejezõdik.
Kerekegyházán még a korábbinál is nagyobb
köd volt, annyira például, hogy a
központban, a katolikus templomtól 50
méterre állva nem látszódott az épület. A
kis utcákon haladva sem sok minden volt
érzékelhetõ a faluból, de mi azok voltunk a
lakóknak, mert amerre jártunk felerõsítettük
a kutyák reggel-köszöntõ kórusát.
gyakorltilag így egy állati hangmintát húzva
magunk után az aszfalton. Ha van ilyen kép,
egyáltalán...
A falu szélére érve, a temetõbe mindenképp
be akartam térni, hogy egy kicsit megérezzék
a túratársak azt a hangulatot, amit a
környék legszebb temetõje "áraszt" magából,
túl persze az elmúlás szomorú melankóliáján.
Mert az itt álló nagyszámú síremlék között
nagyon sok van, ami régi vagy régies
stílusú, és itt mind jó állapotban; a
települést a XIX. század közepén-második
felében belakó elsõ telepes családok
nyughelyei is szép számmal képviseltetik még
magukat, illetve a késõbb is fontos
szterepet kapó, "közéleti" nevek is
fellelhetõk a feliratok között. A sírokon
szép szobrok is vannak, a legmegkapóbb egy
Mária-Jézus kettõs, két egymás melletti
nyughelyen, akik nemcsak a család ott nyugvó
tagjait, de tekintélyt parancsoló méretükkel
,valójában az egész temetõ itt alvói álmát
is biztosan õrzik.
A temetõ két kiemelkedõ értéke: a
Borbély-kereszt és a Langó-kápolna. Két
jómódú család örök mementói.
A temetõ "fõutcája" egy szép gesztenyafasor
alatt halad, ami így a sejtelmes ködben is
tetsztetõs, de májusban vagy november elején
még szebb lenne.
A temetõbõl kifordultunk a Csordajárás
irányába, hogy ott délkelet felé fordulva
tovább haladjunk a Móczártelep irányába.
Ahogy telt az idõ, úgy enyhült meg a zordság
- bár hideg egyáltalán nem volt -, és
kezdett nõni a látótávolság. Meg-megálltunk
fényképezni, reggelizni, kínálgattuk egymást
jó magyar szokás szerint. A sok, egymás
számára ismeretlen ember hamar közvetlen,
kiscsoportos vagy páros beszélgetésekbe
olvadt, és egy óra elteltével már semmi sem
volt érzékelhetõ a kezdeti bátortalan
tapogatózásból: jókedvûen, viccesen,
esetenként harsányan folyt a kommunikáció az
egész, kissé széthúzódott menetben.
Elhaladtunk egy nagy kettõs kereszt elõtt,
ami egy agyonvédett magántulajdon kerítésén
belül állt. Ahogy megláttak minket közeledni
a kapu felé, a kamerákon, azonnal becsukták
a két giccses sasmadárral ékesített
kovácsolt vas kaput. Így lett közeledési
szándékunknak is kaputt...
Mai túránk kifejezetten helyismereti céllal,
a két település egy-egy kis részének
megsmerésére, bemutatására lett kitalálva.
Ilyen esetekben, elsõdleges szempont a
látnivalók, értékek feltérképezése, és az
útvonalat se a természeti szépségekben
andalgás célzata határozza meg, hanem bizony
kissé egyhangúbb, de semmiképpen sem csúnya
dûlõutakon, sokszor szántóföldek és tanyák
között haladunk. Ma is így volt.
Következõ látnivaló-csoportunk az egykori
Móczártelep volt, maradékainak
szemrevételezésével. A jászsárokszállási,
nemesi eredetû telepes család Kerekegyháza
életében is meghatározó szerepet játszott,
egészen 1944-ig. Egykori uradalmuk a mai
Hetényegyháza-Kerekegyháza út mellett volt,
több száz holdas földterületeikkel együtt.
Ma ebbõl már a földek elvesztek, a
gazdaságnak, néhány rozzant épületen kívül,
semmi nyoma.
A telep központjában, egy kb. egyholdas, de
erõsen elvadult parkban áll a kúria épülete.
Az 1945 utáni rendszer téeszközpontnak
használta, az azutáni már semminek. A téesz
is lelakta, de legalább volt funkciója.
Igazi romlásnak, éppen elhagyatottságában,
1990 után indult. Túl kellene lépni lassan
azon a gondolkodásmódon, hogy itt minden
csak a "rendszerváltás" elõtt volt
tönkretéve és elpusztítva. Persze, az a
negyven év megrázó és visszavonhatatlan
károkat okozott az ilyen objektumok életében
is. De sok tucat példát tudnánk, akár csak a
környékrõl mondani, amelyek esetében a
végleges züllés az új világban kezdõdött,
illetve érte el a csúcspontját. Siralmas
látvány ennyi sok, régi értéket pusztulni
látni, hétrõl hétre, évrõl évre, persze
nemcsak a Kiskunságban, szerte az országban
is, mindenhol, de az embert legjobban mindig
szûkebb szülõföldje érdekli jobban, és az
itteni állapotok viselik meg legjobban.
A kúria, akármilyen szottyadt állapotban is
van, még áll. Abban az idõben, amikor ez
épült (kb. 1800-as évek vég, 1900-as évek
eleje), az emberek még mindent az
örökkévalóságnak építettek. Legalább is,
akinek erre módja volt. És ez látszik az
épület masszivitásán, részletezettségén és
nyomokban még ma is látható díszítettségén.
Szerencsére, a tetõt nemrégen felújították,
így legalább nem ázik be, ami lassítja a
romlást, de ha hamarosan nem kezd vele
valaki valamit, akkor nem sokáig tartja már
magát (a kúria egyébként eladó,
megvásárolható, igaz irreális, 40-50 millió
közötti áron).
A kúria mellett még állnak régi gazdasági
épületek, cselédházak, intlézõi lakás és
istálló is. Persze, ezekre is ráférne egy
erõsebb fazonigazítás.
A telepet elhagyva, fekete földek között,
egyre bátrabbá váló napsütésben haladtunk
egy fontos tájékozódási pont, a
Juhász-kereszt felé. A keresztet nem Juhász
József, hanem özvegy Cserna Józsefné Huszár
Rozália állíttatta, a föld volt a Juhász
családé, de 1917-ben 16 négyszögölet, ami a
kereszt közvetlen környéke, örök jogon a
katolikus egyháznak ajándékoztak, így a
kereszt tulajdonképpen már egyházi birtokon
áll(t).
A keresztnél ragyogó napsütésben ebédeltünk,
élveztük a ránk köszöntõ, elsõ igazán
tavaszias napot. Ideje volt már, elszoktunk
a tél ilyen keménységétõl, szorításától, és
hiába voltak régen ennél is sokkal keményebb
és hosszabb fagyok, a mi életünkben évekig
sincs komoly hó, -10 foknál alacsonyabb
hõmérséklet. Szóval, senki sem bánja már,
még a tél szerelmesei sem, hogy melegszik az
idõ, lehet kimenni lassan a kerteket ásni,
ültetni, és a fûtést se kell már ennyire
magas fordulatszámon gyakorolni.
A kereszttõl hamar elértünk az egykori
Langó-birtokra, és az ott álló, Langó László
által 1958-ban(!) emeltetett kereszthez. Nem
volt általános abban az idõben ilyen emléket
állíttatni, de erõs vallásosságú
közösségekben, egy jó plébánossal
szövetkezve, mégis megoldható volt (ld. a
lajosmizsei Mizsey-kereszt 3. változatának
kommunisták általi(!) 1953-as újra állítása
és felszenteltetése).
A Langó-dûlõ széle, nyugati irányban már a
tulajdonképpeni, Fülöpháza-Kerekegyháza
határ. Erre fordulva, nagyjából északi
irányban, túránk utolsó szakasza
következett.
Kerekegyháza a középkorban önálló kun
település volt, aztán a török idõkben
elpusztult. A régi, kerek templomáról nevét
kapó falu egyházának, temetõjénak helye
emlékkereszttel van megjelölve. Mivel
azonban a történelmi Kerekegyháza elég nagy
kiterjedésû határát az újkorban három
település osztotta fel egymás között -
Jászárokszállás, Kunszentmiklós és
Fülöpszállás -, továbbá a Fülöpszállási
2/6-od rész a XX. században Fülöpháza néven
önállósodott, így az a furcsa eset áll fenn,
hogy a középkori Kerekegyháza templomhelye
ma Fülöpháza területére esik (a másik két
régi, ugyancsak elpusztult faluja volt még a
"településnek": Hercegegyháza, a mai
Kunpuszta területén, a Rendek tanya mellett,
illetve Tormás falu, amely napjainkban, kb.
50 éve Kerekegyháza része ugyan, de korábban
a történelmi (Berény)Benepuszta, így pedig
Lajosmizse(!) része volt, és egy
tisztázatlan földátadással került csak kb.
az 1960-as években Kerekegyházához). Kicsit
bonyolult, de így van...
Az emlékkeresztnél már napfürdõzni is
lehetett,, néhányan lehevertünk a fûbe.
Ennek a d-vitamin habzsolásán túl, másik
következménye a rengeteg baracsi bogáncs
volt, melyek számára nem létezik se tél, se
szárazság, ilyenkor is képes beleragadni az
emberi öltözékbe. A keresztnél is tartottunk
egy jelentõsebb pihenõt. A vélhetõen
lucernaföldön, ahol az emlék van, a szántás
által felhozott templomfal- és emberi
csontmaradványok láthatók, mindkettõbõl van
rendesen...
A kereszttõl villanypásztorokat kellett
kerülgetnünk a település széléig, mert a
magántulajdon nemcsak nagy úr ebben az
országban, hanem ezt demonstrálni és védeni
is kell: többek között villanydróttal, más
esetekben kamerákkal, vaskerítésekkel,
kapukkal, figyelmeztetõ és fenyegetõ
táblákkal, sorompókkal, stb. Rendesen
eltértünk az isteni és természeti törvények
által sokáig jól mûködtetett világrendtõl...
Fülöpházára a Sajermann-kanyartól már
aszfalton gyalogoltunk, ami kicsit
fársztóbb, mint a földút, viszont nem sáros,
nem csúszik.
A falu szélén alaposabban is szemügyre
vettük az egykori református imaházat és
haranglábat, mindkettõ - természetesen(?) -
sorsára hagyva pusztul. Minek is volna érték
valami, ami régen öröm, szépség és érték
volt az embereknek, egy olyan világban,
amikor sem az ember, sem a természet, sem az
épített örökség, sem pedig az öröm nem
érték? Logikus is, talán, hogy minden ilyet
hagynak az enyészet birodalmába
áttántorogni. ha ki lehet ezt egyáltlaán
ilyen képzavarral fejezni...
Fülöpházán nagyot sóhajtva - mert a végén
csak összejött a 20 km -, de mosolyogva
búcsúztunk egymástól, a mai naptól, és a
további túrák lánc-szerû sorozatába vetett
hitünkkel tértün khaza, mert hétfõtõl új
hét, új program és új élmények várnak
ránk...
Minden rokonom!
Sántaőz
Ezen a napon együtt túrázott:
Bakró Emese (Tiszakécske),
Balog Csaba
(Lajosmizse),
Berenténé Gönczi Ilona (Ladánybene), Bogdánné Ubornyák
Bori (Felsõlajos), Csóka Annamária (Kecskemét), Dorogi
László (Kecskemét), Felker Joe (Kecskemét), Gulyás
György (Fülöpháza), Hollóné Sánta Ilona (Kecskemét),
Juhász Rózsa (Kecskemét), Kárteszi László (Abony),
Kemmer Márta
(Lajosmizse),
Lakosné Pethõ Gabriella (Ladánybene), Lõrik Lászlóné
Irénke (Hetényegyháza), Magyar Ferenc (Kecskemét), Rádi
Józsefné Edit (Hetényegyháza), Varga Ágnes (Kecskemét)
és Varga Zoltán (Kecskemét).
Pálinkázás Fülöpházán
A templom Kerekegyházán
Mûemlék ház a Jókai utcában
Temetõben
Langó-sírkápolna
Mária és Jézus
A köd az úr (még)...
Móczártelep vm.
Móczár-kúria
Csoportkép
A kúriában
A pince
A régi bolt épülete
Juhász-kereszt
Egy ház a Langó-dûlõben
Langó-kereszt
Tanya, vén eperfával
Lovasbirtok
A középkori Kerekegyháza emlékkeresztje
Középkori csontok
Át a pusztán
Csokros gomba egy nyárfán
Fülöpházi régi imaház
Tájkép a falu szélén
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|