(537.)
CSENGŐD - FÜLÖPSZÁLLÁS TÚRA
Időpont: 2019. június 16. vasárnap
Útvonal: Csengõd vá. - "Rác út" - Csonkatorony -
Dunavölgyi-csatorna - Fülöpszállás vá.
Táv: 16 km
Kivételesen vasárnapi napon került sor erre
a könnyú túrára. Sem a terepet, sem az
útvonalat nem akartam bonyolítani, mert
szombaton mindenki "kiszórakozta" magát,
mára elég volt néhány órányi gyaloglás. A
hely amúgy se igényelt nagy távolságokat, a
cél Csengõdrõl, a Csonkatorony érintésével,
átmenni Fülöpszállásra.
Három autóval három irányból érkeztünk meg a
Kurjantó csárda elé, ahonnan rövid kávézás
után folytatuk, immár közösen, utunkat
Fülöpszállásra, a vasútállomásra. A terv az
volt, hogy innen két megállót levonatozunk
Csengõdre, majd onnan visszagyloglunk a
kiindulási helyre.
Fél nyolc után néhány perccel be is futott a
modern kocsikból álló szerelvény, és ahogy a
környékbeli vonatos kiruccanásaink során
szinte már szokásosnak mondható: ma sem jött
kalauz, hogy jegyet vegyünk nála, így ma is
a MÁV vendégei voltunk...
Csengõdre bõ tíz perc utazás után értünk. A
Nap már sütött, sütögetett, szép
fényekkel-árnyékokkal játszadozva a fõutca
házai és fasorai között.
Csengõdön még csak egyszer jártunk, bár
tavaly, az emlékezetes "Akasztói túra"
alkalmával készültünk ide, csak nem
érkeztünk meg (részleteket ld. abban a
beszámolóban).
A község rendezett, egyszerû utcákkal,
ugyanakkor sok régi, egykor kifejezetten
módosabb tulajodnosra valló kisebb-nagyobb
házaival fogadott minket. És mi egyik
szépségben gyönyörködtünk a másik után. A
községháza máshol kastély lehetne, és a
katolikus templom se számít se kicsinek, se
szegényesnek. Feltehetõen a régen is meglévõ
szõlõtermesztés és borkészítés anyagilag is
sok családot tehetõsebbé tett, és ennek
emléke õrzõdik a mai településképen. Úgy
tudjuk, ma is van még, vagy éppen mostanában
éled újjá, ez a régi szõlõmûvesség,
bortudomány. Kívánjuk, hogy Csengõd legyen
még gazdagabb és még híresebb, borairól és
az itt élõ emberekrõl, mit régen volt.
A falu széle felé haladva még egy kis
területû, de ugyancsak régi sírokból álló
temetõt vettünk szemügyre, majd a Szent Imre
utcán már egyenes volnalban - szinte egész
nap - délrõl észak felé haladva, folytatuk
utunkat a Csonkatorony irényába.
Igen ám, de az évszak sajátágaiból adódóan,
annyira be volt indulva a természet, hogy
nem gyõztünk virágok, fák és bokrok
hajtásaiban, díszeiben, a végtelen rétek
látványában gyönyörködni. Ez némileg
lassított a menettempónkon, de végül is nem
rohantunk.
A fûzfás rétek kisebb dombokat rejtettek,
alig pár métereseket csak. A Csonkatorony
elõtt pedig már szõlõtáblák fogadtak, bennük
a tavaszi munkákat végzõ emberekkel.
A rom messzirõl láthatóan, szinte hívogatja
az erre járó vándorokat. Mi pedig mentünk,
ahogy a lábunk bírta. A kis halmon a
környékbeli vizesebb területek fölé magasodó
egykori templom, ma is impozáns méretû
falakkal õrzi méltóságát és a szent hely
emlékét. Itt elidõzve, az embernek nem jut
semmi az eszébe, csak a nyugalom és a béke
szele lengedez. Ettünk, ittunk, nézelõdtünk,
beszélgetünk és még csoportképet is
készítettünk. Aztán, szûk fél óra
elteltével, elbúcsúztunk a Szent Imre halála
emlékére emelt templomtól, és folytattuk
utunkat az egykori hadi és kereskedelmi
úton, a Rác úton - még mindig, és egész nap,
északi irányba.
A soltszentimrei aszfaltot elérve, azon
balra kanyarodtunk, majd egy tehenészet (az
egykori Kovács-major) mellett elhaladva,
máris a Dunavölgyi-csatorna mellett találtuk
magunkat. Itt egy magánhíd(??) kínált
átkelési lehetõséget. A híd harminc évvel
ezelõtti térképen is szerepel, vagyis
építésekor biztosan nem volt magántulajdon.
És az egyszeri ember azt se érti, hogy lehet
ma az, mert akkor nyilván az alatta folyó
csatorna is az kéne, hogy legyen. És hogy
lehetne magántulajdon egy folyó?...
Mindegy is, a lényeg, hogy át lehet kelni
rajta (még jó...).
A hídtól a csatorna túloldalán folytatuk, de
elõbb még a közelben magasodó megfigyelõ
toronyba kapaszkodtunk fel, mint a kiírás
szuggerálta: csak saját felelõsségre. Ha
saját, ha nem saját, minden esetre az amúgy
is jól látszó, lapos puszta, és a szélein
adódó végtelenség érzés, amikor is a kék ég
összeér a zöld földdel, fentrõl még
erõsebben érzõdik, szinte már sajog. Ez a
látvány hegyek között elképzelhetetlen.
Mégis az emberek azt hiszik, hogy akkor
látnak messzire, vagy a "végtelenbe", ha oda
felmásznak vgy inkább autókkal, lanovkával
felmennek. De ott sose ér össze a föld és az
ég, csak a hegyek karcolják a felhõket. De
az nem ugyanaz. Ha belegondolunk, a puszta
kivételesebb hely, ahol most vagyunk, mint
bármelyik hegyvidékünkön gyalogolni, mert
abból sok van, ilyen méretû pusztából, mint
ez a felsõ-kiskunsági is, alig néhány van az
országban.
Az emberek nagy része abban a hitben él,
hogy mind horizontálisan, mind vertikálisan
határokat kell feszegetni, vagyis: minél
messzebbre és minél fentebb kell menni,
ahhoz, hogy valami történjen velünk. Mert
mindig másra vágyunk, sosem arra, ami
körülöttünk van. Pedig a csodák ott is
megvannak, ahol élünk, csak nem hisszük el,
nem feltételezzük, nem látjuk. Lehet azért,
mert túl közel állunk hozzájuk - fizikailag
persze. A csodák, a keresés és a megtalálás,
ezek sosem külsõ tényezõktõl függenek, hanem
ezek belsõ folyamatok, belsõ lelki
kutakodási kényszerek, így tulajdonképpen
nem függnek sem távolságtól, sem
magasságtól. Így természetesen a
megtalálásuk sem. Mert a csodák bennünk
vannak, akár a közvetlen környezetünkben.
Olyan ez, mint a gyógynövények. Azokból is
mindig az egzotikusak vannak elõvéve,
távolkeleti meg távoldéli, holott a
teremtettt világ lényege, hogy minden
éghajlati övnek, nagyobb egységnek megvannak
az ott élõ emberek számára gyógyulást adó
növényei, fûszerei, tealevelei. Nem is lenne
tökéletes a teremtés, hiszen azt
feltételezné, hogy egyik szélességi körön
meggyógyulhat valaki, ha akar, másikon ne
akarjon, mert nincs hozzá fû vagy virág.
Vagy divat manapság távoli zarándokhelyekre
és zarándokutakra menni, akár tömegével,
busszal, akár szólóban, gyalogosan. Ez
persze nem baj, mindeki oda megy, ahova
akar. De nem érdekes az, hogy egyedül a
Kárpát-medencében több Mária-jelenés,
-kegyhely,- és -forrás van, mint egész
Nyugat- és Dél-Európában együttvéve? Nem
érdekes, hogy csak a karunkat kéne
kinyújtani a csodákért, és mégis: idõt,
pénzt nem sajálva, messzire megyünk értük?
Nem furcsa, hogy - tisztelet a kivételnek -,
az embereknek mindig az kell inkább, ami
külföldi, menõ nyugati/keleti, vagy
bármilyen világtrendbéli, és nem az, ami
magyar, emezekkel teljesen egyenértékû és
-jogú? Pláne, ha ősibb vagy egyedülállóbb...
Furcsa szerzet az ember, az biztos...
Ennyi elméleti agymenés után, folytatom az
események sorbavételét.
A kilátótól a csatorna mellett haladtunk.
nem volt annyira érdekes, mert például a
vizes élõhelybõl nem sokat láttunk, de a
puszta! Hogy megint ezzel hozakodjak elõ, a
puszta 200 méterenként másik látványát-arcát
mutatta, más színekkel, éggel hozzá, más
földszínnel és növényzettel. Aki kicsit is
nyitott az ilyesmire, meglátni ezekben a
szépséget és értékelni is azt, az csak
kapkodja a fejét egy ilyen, semmitmondónak
tekinthetõ útvonalon. És mellé a jó
társaság, a beszélgetés, történetek. A
tervek megbeszélése, az elõttünk álló
programok kivitelezése, stb. És az útszélén
mindig világít egy csomó sárga vagy fehér
virág, a szél mindig az arcunkba fúj valami
jó illatot - a mezõn virágét, a faluban
rántott húsét, lévén vasárnap dél van.
Fülöpszállásra beérve, tehát sok virág,
színek és finom kajaillatok keveredtek a
kis, girbegurba utcákban, melyek már
szerkezetükben is mutatják a középkori
településrajz fennmaradását, a falu
régiségét. Mert itt bizony õsinek mondható
kiskun földön jártunk! Jóllehet, a falu mára
kissé megszottyadt, mert egy kicsit
mindentõl távol van, kevés a munkalehetõség
és nem nagyon vannak fejlesztlések, mégis a
mai napig érzõdik a régebbi dicsõ múlt, az
erõs hagyományok és az egykor itt élõk
anyagi-lelki jólétének millió nyoma,
építészetben, házakban, terekben, vagy ma
akár egy-egy szép fa vagy bokor
gondozásában.
És akkor Petõfi és családja nyomairól, vagy
az egyik legrégebbi kiskun templom kecses
tornyának látványáról - mert már 10 km-rõl
is láttuk! -, nem is beszélek.
Viccesen neveztem a helyet a "DVCS-parti
Párizsnak". A csatorna egy dolog, helyenként
szép faluképet ad a víz és a fûzfák, kis
hidak látványa. És a DVCS se régi
konstrukció, de mirõl nevezzük el, ha nincs,
nem volt másik folyója? A helynek komoly
szellemisége van, és reméljük lesz még
sokáig, lesz még újra is, és sok öröm,
dicsõség lesz még az itt élõ, kiskun
leszármazottak osztályrésze a jövõben!
A csoda ma is megtörtént velünk, akik eléggé
nyitottak voltunk rá.
Köszönjük a Kiskunságnak, hogy megint
szeretett gyermekeiként fogadott minket, és
egész nap, szépségeirõl mesélve, a végtelen
látóhatáron terelgetett minket, útjain,
ösvényein.
Máskor is jövünk, addig jövünk Hozzád
látogatóba, míg csak fogadsz, míg csak
lábaink bírják!
És ugyanígy fogadna mindenki mást is, aki
megtisztelné Õt alázatával és érdeklõdésével
- mert akkor a Kiskunság is szívesen látott
vendégként viseli gondját bárkinek, egész
nap - vagy akár egy egész életen
keresztül...
Minden rokonom!
Sántaőz
Ezen a napon együtt túrázott:
Bakró Emese (Tiszakécske),
Balázs Eszter (Kecskemét), Balog Csaba
(Lajosmizse),
Berenténé Gönczi Ilona (Ladánybene), Bogdánné Ubornyák
Bori (Felsõlajos), Dorogi László (Kecskemét), Felker Joe
(Kecskemét),
Juhász Rózsa
(Kecskemét), Oláh Csaba (Tiszakécske) Szabó Zsuzsa
(Kecskemét), Szentkúti Ildikó (Kecskemét) és Tövisháti
Ágnes (Felsõlajos).
Fülöpszállás vasútállomás
Csengõdi házrészlet
Csengõdi községháza
A katolikus templom
Horváth család sírboltja
A kripta
Csengõdi rétek
Fûperspektíva
Fûzfasor a "Rác úton"
Aranyribiszke virága
Soltszentimrei romnál
Õsi motívumok
Pók Pál, a rom õre
Elág
Major, tehenészet
Mangánhíd
Kilátó a pusztára
Ccsatorna-befolyó
Egy másik csatorna
Beton keménységû sziken
DVCS-híd
Dunavölgyi-csatorna
Alternatív útvonal
Beszántott szik, náddal, éggel
Fülöpszállás szélén
Gólyafészek a Mártírok útján
Morgó vendéglõ
Petõfi-emléktábla
Református templom
Búcsú Fülöpszállástól
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|