(511.) TÚRA BUGACON
Idõpont: 2016. július 23. szombat
Útvonal: Felsõbugac - Hit tanya mh. -
Nagybugac mh. - Nagyerdõ - Karikás csárda -
Felsõbugac
Táv: 18 km
A magyar puszta. Ha valaki hazai romantikára
vágyik, akár külföldi, akár belföldi, az
elsõ, ami beugrik az átlag embernek: Bugac.
Valójában persze kevesen látogatják ezt a
helyet is, és ha igen, akkor is a szokásos
giccsparádé: magyaros ebéd, lovas
kocsikázás, lovas bemutató, pálinka,
fényképezés. Mondanunk se kell, hogy Bugac
nem ezzel egyenlõ, bár kétségtelen, ez is
hozzá tartozik...
Az ország egyik, és az egész Kiskunság
legikonikusabb helye és környéke régi kun
szállásterület volt, amely a török idõkben
ugyancsak elnéptelenedett, majd kétszáz év
legeltetés és parlagon hagyást követõen, az
elmúlt 100-150 évben lassan tanyák épültek,
állandó telepesei lettek - végül területén,
környékén is, falvak alakultak. Aztán
téeszidõk jöttek, amelyek itt is szépen
elkezdték megölni az egyéni gazdálkodást,
míg végül meg nem alakult a nemzeti park,
mely jó csomó területre kitette a "védett"
táblát. Sokat lehetne arról beszélni, minek
mi lett a következménye, milyen érdekek
mentén milyen harcok folynak a felszín
alatt, de ez most nem tárgya ennek az
írásnak.
Bugac igazi nagy durranása, természetesen,
nem a nemzeti park megalakulása volt, hanem
az, amikor az 1930-as évek közepén az akkori
birtokos, Kecskemét városa, a trianoni sokk
után, kitalálta, hogy idegenforgalmat csinál
a magyar Alföldbõl, és megépítette a
kisvasutat, majd turisztikai fejlesztésekbe
(turistaút létesítése, turistaház nyitása,
kirándulók tömeges pusztára vitele és
programmal való ellátása) kezdett. Ennek
turista történelmi aktusa volt, amikor egy
1936-os, szeptemberi vasárnapon, több mint
ezer, fõleg fõvárosi ember látogatta meg a
helyet és fedezte fel, persze csak
bele-belekapva, a buckák és a pásztorok
világát.
Mára a gyalogos turisztika itt gyakorlatilag
meghalt. Ha az ember errefelé túrázik,
sorstárssal egészen biztosan nem találkozik.
De legyünk igazságosak, a Kiskunságban
máshol se nagyon. Ez nem csak szomorú, de
nagyon nagy mulasztás is. Egy egész megye,
régió, tovább megyek: az egész ország
szégyene és mulasztása. Hiszen, ezt újra és
újra hangsúlyozzuk: hazánk egyik legszebb,
de mindenképpen legváltozatosabb tájegysége
ez, és nem-megismerni, nem-megmutatni sok
ezer embernek évente, és nem túl lépve a
bevezetõben vázolt giccsparádés
pusztaromantikán, ez bizony már-már bûn
kategória...
A mai napon azért szerveztünk Bugacra túrát,
amiért más hétvégéken más kiskunsági
helyekre is, mert szeretnénk minden egyes
alkalommal megmutatni szülõföldünk értékeit,
és elgondolkoztatni az embereket, jól van-e
ez a kollektív-tudatlan állapot így...
Szóval, ma Bugac került terítékre. Egy napba
ugyan nem fér bele minden, de ezt a körtúrát
is úgy igyekeztem összerakni, hogy ahol
valami érdekesség van, azt igyekezzünk útba
ejteni. Ha már eljöttünk, ugye.
Ennek fényében, Felsõbugacról indultunk, és
- kivételes alkalom! - egy alföldi
turistaúton, a PIROS KERESZT jelzésen tettük
meg az elsõ néhány kilométert. Ez
gyakorlatilag a régi Bugac-móricgáti
kiskunsági határvonal, illetve a mellette,
bugaci területen haladó szekérút. Mint
ilyenen, több régi határjelet is lehet
látni: termetes homokhalmokat, és még
faragott határköveket is. Ez a vidám része a
szakasznak.
A siralmas, a kb. 80 éve létesített és
majdnem 10 éve nem mûködõ, azóta csak
pusztuló kisvasút nyomainak látványa.
szívszorító folyton a rozsdás, gazzal benõtt
sínekbe botlani, pusztuló, valamikor szép és
sok embert látott állomás és megálló
épületeket fényképezni. sõt: van, ahol már a
megállót nullára elgyalulták, mint például
az egykori Nagybugac ilyen objektumát is...
Hogy némi jókedvünk azért mégis legyen, egy
tekintélyes méretû birkanyájat láttunk az
erdõ szélén, majd nem sokára megjelent a
juhász is. Móricgáti területrõl jött, és
motoron! Egy régebb Suzuki-val állt meg
láttunkra, és kezdtünk rövid, de annál jobb
hangulatú beszélgetésbe. A bácsi 77 éves, és
kb. 70 éve juhászkodik vagy foglalkozik
állatokkal. Nem kezdõ, az biztos. Mivel már
nem megy úgy neki a gyaloglás, mint régen,
ezért pattan általában a vasra és húzza a
gázt, miközben kutyái teszik a dolgukat. A
juhásztól nemsokára elköszöntünk, és
folytattuk utunkat.
Móricgáti tanyák, Hittanya, Nagybugac -
ebben a sorrendben jöttek az egykori
megállók, kíváncsian vártuk, melyikbõl mit
láthatunk még. Az igazi bonyodalmat utóbbi
fent említett elbontása jelentette, mert ott
kellett volna elkanyarodnunk a Nagyerdõ
felé, de mivel nem volt már meg, sem épület,
sem tábla, így egy dûlõvel túlmentünk és
onnan közelítettük a rengeteget.
Ezen a nem tervezett úton két meglepetés is
várt ránk (ezért is jó néha elkeveredni). Az
egyik egy hatalmas libatelep, a másik egy
Krisztus-kereszt Mária-szoborral.
A dûlõ végül egy másik szekérútba
torkollott; itt jobbra, vagyis a Nagyerdõbe
fordultunk.
Régi és híres része volt ez mindig Bugacnak.
Egykor kiterjedt õserdejérõl és az ország
egyik legszebb és legrégebbi õsborókásáról,
néhány évvel ezelõtt pedig az egész
országban hírhedtté vált erdõtûzrõl, melynek
során több száz hektár semmisült meg az
évszázados bokrokból, fenyõkbõl, egyéb
fákból, s a többi növénybõl, állatokból. Mai
túránk egyik célja volt, hogy bemenjünk
leégett rész szélére, és megnézzük, mire
ment 5 év alatt a természet. A látvány
lehangoló volt ugyan, mert még mindig sehol
sem lehet borókát látni és a halott fák
tetején égésnyomok éktelenkednek, azért
mégis akadt zöld szín is: a nyárak fakadtak
rendesen, és a fû is foltokban elterjedt.
Sõt: néhány virágcsoportot is láttunk,
köztük legszebb a kék len volt.
A környéken élõk közül több emberrel is
váltottunk néhány szót. Ha finoman akarok
fogalmazni, akkor azt írom, nem a médiában
hangoztatott történetet tudják, javarészt
saját szemük és fülük tapasztalata alapján,
az erdõtûz keletkezésérõl, a felelõsökrõl, a
kárról és a kitermelt fa valós
mennyiségérõl, stb. Ez is megérne egy misét,
de úgysem lehetne bizonyítani, amiket
mondtak, így nem részletezem, miket mondtak.
Még a végén mi is médiatényezõk lennénk a
hallottak leírásával...
A Nagyerdõn átérve, megint a puszta várt. De
ekkor már nem a reggeli borongós-kissé
szemerkélõs idõvel, hanem a fejbevágó
forrósággal. Fáradtunk is, kezdett is már
elég lenni a gyaloglás, de tudtuk azt is,
menni kell még egy keveset, hogy célba
érjünk. Így hát mentünk. A Karikás-csárdához
dél elõtt nem sokkal értünk, ránk fért hát
egy alaposabb ebédszünet, pihenés.
Lerogytunk egy füves-árnyékos földdarabra és
eszegettünk, beszélgettünk, de legfõképpen
pótoltuk a folyadékveszteségünket.
Háromnegyed óra múltán, kissé frissebben
indultunk neki az utolsó négy kilométernek,
amire egy órát saccoltunk magunknak. És
sikerült is nagyjából ennyi idõ alatt
végeznünk.
Hazafelé még betértünk Jakabszállásra egy
hûsítõ italra, a helyi kocsmába, ahová
idefele, reggel egy kávéra is, és 2 óra után
nem sokkal már otthon is voltunk.
Összefoglalva a napot, Petõfivel szólva:
"Magyar vagyok. Legszebb ország hazám
Az öt világrész nagy területén.
Egy kis világ maga. Nincs annyi szám,
Ahány a szépség gazdag kebelén."
Minden rokonom!
Sántaőz
Ezen a napon együtt túrázott:
Balog Csaba,
Bogdánné Ubornyák Bori (Felsõlajos), Felker Joe, Kárpáti
János (Kecskemét), Lõrik Lászlóné Irénke
(Hetényegyháza), Rádi Józsefné Edit (Hetényegyháza) és
Varga Istvánné Borika.
Móricgáti kereszt
Régi kiskunsági határkõ
Bugacfelsõ egykori állomása
Síneken
Az állomás kerekes kútja
Így kell gyalogolni
Móricgáti juhász a szamarán
Bugac-Móricgát határon (jobbra egy határhalom)
Móricgát vasúti megálló
Potyószilvázás
Hit tanya
Eső
után mályva
Indiánosodunk
Kereszt és Mária-szobor
Szitakötő
Nagyerdõ
A kilátó romja
A leégett borókás
A maradék borókás
Szamárkenyér
Bugaci karám
Talpalatnyi árnyék
Hõség, homok, tûzõ Nap
Karikás csárda keresztljéné
Az oldalon szereplõ írások, képek felhasználása csak
írásbeli engedélyünkkel lehetséges.
|