MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

PEST MEGYEI PIROS TÚRA (PEST MEGYE TURISTÁJA MOZGALOM)

2008-ban elkezdtünk és 2009 májusában be is fejeztünk egy zömében alföldi túramozgalmat, amely a Duna-Tisza közének, azon belül Pest megyének legjelentősebb ilyen jellegű kiírása. A Börzsönyből, vagyis hegyvidékről indul, és a Kiskunságon, pontosabban egy szikes pusztán fejeződik be. Teljes hossza 245 km, és a pecsételő füzet szerint 14 szakaszra van bontva, de hasonlóan más mozgalmakhoz, tetszőleges részekre szabdalva is teljesíthető, mi éppen 12 részre bontottuk. A 12 szakasz bejárásakor együtt túrázók összlétszáma: 186 fő, az összes teljesített kilométer: 3750. A legfiatalabb túrázónk és egyben teljesítőnk 7 éves, a legidősebb 50 felett volt.

TELJESÍTŐINK:

Kun Vivien, Nagy Irén, Kun Ádám, Varga Istvánné Borika, Hirazik Attila, Török Mária és Balog Csaba.

A TÚRA JELVÉNYE:

A legemlékezetesebb helyek és pillanatok voltak:

Apaj - Árapasztó-csatorna,

Máriabesnyő - kegyhely,

Naszály - Gyadai-rét és Rockenbauer-kopjafa

Ócsa,

Ráckeve - kastély és szerb templom

Vácrátót - arborétum

Verőce - Fenyves-hegyi kilátás.

A MOZGALMAT AZ ALÁBBI SZAKASZOLÁS SZERINT TELJESÍTETTÜK:

ÖSSZESEN

245

A SZAKASZOKAT ITT LÁTHATJÁTOK TÉRKÉPEN:

Megjegyzések az egyes szakaszok bejárásához:

1. Verőce – Kosd

Télen bejárt szép szakasz, a Naszály, a Gyadai-rét csodás, a Rockenbauer-emlék megható volt. A túra végén havas esőben Kosdig. Azt hittük, sosem érünk oda.

2. Kosd – Vácrátót

Maratonira sikeredett szakasz, jelentős aszfalt mennyiséggel. A falvak úgy jöttek egymás után, hogy megjegyezni se lehetett, hány helyen jártunk. Végén a vácrátóti arborétumban már senkinek sem volt kedve bemenni, de becsületből megtettük.

3. Vácrátót – Gödöllő

Az egyetlen igazán tavaszi-nyári rész, zöld erdő, nagy emelkedők, és a leghosszabb táv. Tulajdonképpen az egyik legnehezebb napunk. A gödöllői pecsétet nem a vasútállomáson kaptuk, mert a nagy bambulásban elfelejtettük, hanem amikor már haza fele indultunk autóval, akkor álltunk meg a HÉV megállónál, ahol nagyon készségesen pecsételtek dátumos körbélyegzővel.

4. Gödöllő – Pécel

Március 15-én ünnepi túra keretében jártuk végig. Isaszegre koszorúval is készültünk, de a hivatalos ünnepséget nem tudtuk végig várni, ezért az emlékmű hátsó részén, titokban koszorúztunk. Gödöllő előtt sportrepülők köröztek felettünk.

5. Pécel – Péteri

Pécel nem várt szépségeket tárt fel magából, de szép volt a Bajtemetés környéke is, bár kissé elhanyagolt.

6. Péteri – Csévharaszt

Ezt a szakaszt is melegben jártuk végig, nagyon nagy tempóban, lévén délben indultunk otthonról, ezért nagyon elkészültünk az erőnkkel. Sok látnivaló nem volt, de a zöldülni készülő erdő, a sok virágzó fa és bokor emlékezetes marad.

7. Csévharaszt – Ócsa

Téli túránk volt ez is. Csévharaszton nem sikerült megtalálni a templomromot, de a borókás még télen is szép látvány, mert volt egy kevés hó is. Nagyon hideg időben, a legszebbnek az ócsai pincéknél kapott aranyszínű napfürdő bizonyult.

8. Ócsa – Dunavarsány

Szintén nem egy túlságosan izgalmas szakasz, de tetszett a Duna-Tisza csatorna környéke. Ócsánál káposztaföld mellett mentünk el és a kint hagyott fejekből gyűjtöttünk néhányat.

9. Dunavarsány – Szigetcsép

Dunavarsányban van az ország legfinomabb kiflije, ez a rész erről emlékezetes. Meg arról, hogy tél lévén, a Duna-ág sekélyebb része be volt fagyva, szikrázó napsütésben sokan korcsolyáztak rajta, még fakutyást is láttunk.

10. Szigetcsép – Ráckeve

Ez volt a másik legnehezebb napunk. A Savoyai Emléktúra apropóján választottuk ezt a szakaszt. Sokáig esőben mentünk, a végére elállt. Az ellenőrző pontokon nagyon kedvesek voltak. A végén, Szigetcsépen a HÉV állomáson egy héttel korábbi szombatra állított bélyegzőt nyomtak a lapjainkra (nov. 22.), és ezt csak itthon vettük észre. De biztos, hogy nov. 29-én voltunk ott.

11. Ráckeve – Dömsöd

Mikulás napi túránk volt ez a betonos szakasz. Ami feledtette a terep lehetetlenségét, az a ráckevei szerb templom, a csodás Duna-part, a stégek, a hattyúk, a napsütés és Dömsöd, amiben mindannyian beleszerettünk. Petőfi pedig tényleg a legszeretetreméltóbb magyar!

12. Dömsöd – Apaj

Szép, késő őszi napon első szakaszunk volt a PMP-n. Dömsödön még erős köddel, de később langyos, napos időben. Az Árapasztó-csatorna partja felejthetetlen volt, mindent a sárga uralt. A puszta szikes foltjai és a távolról látható madarak ugyancsak élmények. Apajpusztáig nem mentünk ki, mert reggel nem láttunk a bejárónál életjeleket, a falusiak sem kecsegtettek sok jóval a nyitva tartást illetően, így Apajon, a Fradi kocsmában kaptunk – természetesen – zöld bélyegzőt.

"Vigyázz a Földre! Nem az őseid hagyták rád, az unokáidtól kaptad kölcsön." (indián bölcsesség)