MAGUNKRÓL  CSOPORTKÉPEINK  TAGJAINK  TÚRANAPTÁR  BESZÁMOLÓK  ARCHÍVUM  EREDMÉNYEINK  LÉTESÍTMÉNYEINK  TÚRAKÖR KLUB  FILMJEINK  PANORÁMAKÉPEK  ÍRÁSOK  NAPLÓ  MÉDIA  JÁRÓFÖLD  LINKEK

(468.)  TÚRA KUNBARACS ÉS KUNADACS HATÁRÁN (300. ALFÖLDI TÚRÁNK)

Időpont: 2015. március 1. vasárnap
Útvonal: Kunbaracs - Templomrom - Daruhát - Hármashatár - Tölgyes - Kunbaracs

Eddigi legszebb túránk az évben...
Zsolti vezetésével Kunbaracsról indultunk, miután nyitva lévő kocsma hiányában magunknak kellett indító folyadékról gondoskodnunk. A Vörös kastélyt csak távolról figyeltük meg, és egy széles homokúton a középkori falu és temploma helyén emelt emlékkereszt felé vettük az irányt. Itt rövid reggeli szünet, majd tovább a Daruhát felé. Szép kis tanyák között kanyargott az utunk. A régi iskolaépület udvarán egy ketrecben két szerencsétlen malac térdig állt a sárban és egyéb táplálék hiányában a sarat szürcsölte. Egy néni a szomszéd tanyából kikajabált, hogy mit keresünk ott és azonnal menjünk el, mert hívja a rendőrséget. Mondtuk neki, nyugodtan, és hogy csak a tanítóhoz jöttünk beszélgetni. Mondta, hogy az már nem lakik itt... (a malacok ügyében jelzés ment a kunbaracsi jegyzőnek...)
A tanyás rész elhagyása után kiértünk a Szabadrétnek nevezett lapos, időszakosan vízzel borított füves vidékre. Itt már találtunk egy régi határkövet, a mai Tatárszentgyörgy és Kunbaracs határán.
A laposon csak némi nehézség árán tudtunk átevickélni, én személy szerint a végén én kiöntöttem a cipőmből a jeges vizet, de a többieknek nem okozott gondot. A laposon túl ott magaslott egy hatalmas hármashatár domb. Tatárszentgyörgy, Kunbaracs és Kunadacs közös sarkában. A maga nemében egyedülálló értéke ez a Kiskunságnak: a domb közepén egy régi kő csonkja, a települések határán pedig, három irányban, kilométer hosszan indulnak le az elválasztó határvonalat jelző árkok és töltések. Műemlékké lehetne nyilvánítani, amennyiben lehetne egyáltalán egy halmot ilyen kategóriába sorolni.
Mi innen Kunadacs-Kunbaracs árkán indultunk, részben szekérúton vagy járható ösvényeken, vadcsapásokon, de nem keveset bozótban, erdőben. A cél a határvonal követése, újabb határjelek, határkövek megtalálásának reményében. És bár elég kalandos dzsungelharc lett a túra ezen szakasza, mégis sikerrel jártunk. És nemcsak azért, mert több régi követ is leltünk, hanem mert ilyen módon olyan szép erdőkben járhattunk, ahova egyébként biztosan nem jutottunk volna. el.
És a mai nap két csúcspontja közül az egyik: egy királyi koronával és "
RÁCKEVEI URADALOM 1788" felirattal vésett ős-öreg faragott határkövet találtunk. Ez annyira ritkaság, hogy elmesélni se lehet. Mint ahogy azt az érzést sem, amit kiváltott belőlünk ez, egy Isten háta mögötti helyen, csodaszép buckák és gyönyörű fenyves közepén. Aki még nem látott ilyet, nem volt ilyen szép alföldi erdőben, az nagyon keveset tud a környező világról...
A másik csúcspont, egy még az előzőnél is szebb erdő, már Kunbaracson, a régi Hadi út 30 méter magas fenyvese, közöttük fehérnyár erdők, alattuk áthatolhatatlan boróka, azok alján pedig kilométer hosszú mohás szőnyegek. Ez az erdő nemcsak kiskunsági viszonylatban elképzelhetetlenül szép, de még hegyek között sem láttunk ilyet sehol az országban (most biztos van, aki húzza a száját, hogy ez nem igaz, de nekünk van viszonyítási alapunk, mert bejártuk az országot, aki meg itt nem járt még, annak nincs viszonyítási alapja). Erre a vidékre is egyszer legalább mindenkinek el kéne jönni!
Visszafelé haladtunk már Kunbaracsra. Rétek és erdőtagok váltották egymást. Jól esett a gyaloglás, csak a végén 22 km-es táv érződött kicsit a vádlijainkban. De ez sem számított. Annyira szép és változatos, élményekben gazdag, jó hangulatú volt ez a túra (is), hogy mégis mosolyogva búcsúztunk el egymástól.
Egy hét múlva, valahol máshol, folytatjuk...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Dömötör Zsolt (Kecskemét), Donka Ottó, Dorogi László  (Kecskemét), Juhász Rózsa (Kecskemét), Popovics Zsuzsa (Hetényegyháza), Sutus Mónika, Tóth Imre (Hetényegyháza) és Varga Istvánné Borika.

Kunbaracson Koronaakác Útjelző tábla a romhoz A táj ködben Gombatelep Az emlékkereszt
Az állítók emlékére Zúzmó Öreg akácok egy tanyánál Daruháti tanya Júdásfül Csendélet
Határkövet méretezünk Gubacsok a tölgyesben Úttalan utakon Hadi út a fenyvesben Ita-tó Ennyien voltunk ma