NAGYMAROS - ZEBEGÉNY TÚRA

Idõpont: 2009. szeptember 12. szombat
Nagymaros - Rigó-hegy - Remete-barlang - Hegyes-tetõ - Világos-tér - Zebegény

Ez a túránk ismét a kényszer szüleményeként látta meg  a napvilágot, ha lehet egyáltalán ilyen mondat magyar nyelven. A lényeg minden bizonnyal érthetõ: eredetileg Visegrádra mentünk volna, busszal, de csak kevesen szerettek volna velünk tartani, így ezt lefújtuk, és átvariáltuk egy, a résztvevõk számától függetlenül megszervezhetõ vonatos kirándulássá. A vonatos verzió a leglassabb és a legdrágább. Hat óra utazás oda-vissza, fejenként háromezer forint, átlagban. De nem maradt más választásunk, nekivágtunk hát a börzsönyi kiruccanásnak.
A szokásos, de mindig nehezen megvalósuló 4.55-ös indulás Lajosmizsérõl. Borika az utolsó pillanatban érkezett, de még idõben. Heten szálltunk fel a vonatra, Berta Jani volt új ember, mármint ahhoz képest, hogy két hete ugyanez a társaság járta velünk a Budai-hegységet.
Nagymaroson nyolc elõtt valamivel szálltunk le, és hamar kerestünk egy kocsmát. Itt csaknem háromnegyed órát gyûjtöttük az erõt, már-már arra játszva, hogy gyalogtúra nélkül éljük meg a napot, de én a lovak közé csapva hajtani kezdtem a társaságot, kifelé a faluból.
Az út elég meredek volt, legalábbis ahhoz képest, hogy három-négy órát aludtunk és váratlanul meleg volt már kilenc órakor is - ez még aztán tovább fokozódott. A Rigó-hegy panorámája megéri a kis kitérõt. Innen jó órás hullámvasutazás és kidõlt fa kerülgetés után értünk a Remete-barlanghoz. A Nap erõsen égetett, árnyék csak a sziklaüregben volt. A kilátás a szemben fekvõ Dömösre, Prédikálószékre és a Dunára viszont megérte a szenvedést. A java azonban még csak ezután következett.
Szinte a barlang tetején kell felmászni egy hétszáz méteres szakaszon a Szent Mihály-hegy aljába, egy nem régen kialakított turistajelzésen, a  SÁRGA HÁROMSZÖG-ön. Szó szerint mászni kell, mert a kevesebb mint egy kilométer alatt több, mint százhúsz métert emelkedik a szint. Becsületünkre legyen mondva, hogy húsz perc alatt felértünk az enyhébb szakaszra. Innen már nem volt különösebb gond a Szent Mihály-hegy nyerge, majd a Hegyes-tetõ. A Julianus kilátóból ismét jó volt a messzeséget kémlelni, és a csaknem órás pihenõ sem jött rosszul. A kilátó alatt egy 120 km-es teljesítménytúra egyik ellenõrzõpontját építették éppen, az érkezõket dinnyével várták. A verseny kora reggel indult,  és vasárnap délelõtt ér véget. Addig kell az indulóknak 4 km/órás átlagot menni, megállás nélkül, Dunán átkelve, több ezer méter szintemelkedést leküzdve. Kicsit szégyelltük magunkat, amiért egyáltalán szuszogni mertünk a kaptatókon, mert az semmi ahhoz képest, amit ezek a szent õrültek végigcsinálnak.
Rajtuk kívül egyébként találkoztunk normális, egyszerû kirándulókkal is, akik lihegve araszoltak a kilátóhoz, amikor mi már lefelé mentünk. Zebegény nem volt nagyon messze, egy óra alatt leértünk. Útközben szép kilátás nyílt a Pilismaróti-öbölre, és látszott egy-két pusztulóban lévõ pihenõhely is. Egykor itt az Encián turisták tevékenykedtek, nem tudni, mi maradt meg ezen a szakaszon az õ kezük munkájából, majd egyszer kinyomozzuk.
Zebegénybe elég elcsigázottan értünk le, a kálváriát kihagytuk, legközelebb megnézzük. Inkább inni akartunk, valami hideget és sokat. Kinek üdítõ, kinek sör vagy fröccs. A vonat háromkor indult a Nyugatiba, Lajosmizsére pedig negyed hétkor érkeztünk meg. A haza utat végigröhögtük, mert a nevetés szó erre nem elég kifejezõ. A fáradtság kihoz az emberbõl néhány jó poént, a hallgatóság pedig elég laza volt ahhoz, hogy a végére már szinte mindenen nevessen.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta János, Hriazik Attila, Nagy Irén, Szõrös Anna, Török Mária és Varga Istvánné Borika.