TÚRA A VELENCEI-HEGYSÉGBEN

Idõpont: 2009. május 19. kedd
Pázmánd - Zsidó-hegy - Nadap - Õsjegy - Angelika-forrás - Pandúr-kõ - Pákozd

Csilla néni - engedve a ránehezedõ nagy nyomásnak -, kirándulás ötletét vetette föl. Illetve még azt, hogy ezt a kirándulást az én segítségemmel szeretné lebonyolítani. Én vállaltam, persze, és egybõl sorolni kezdtem a szóba jöhetõ helyeket. Csilla a Velencei-hegységnél állított meg, így ebben maradtunk.
Utazás korán reggel, mondhatni, már szokás szerint. Ezúttal azonban egy szabadszállási céggel buszoztunk, egy kényelmes buszon, egy kulturált sofõrrel. Pázmándra nyolc után valamivel érkeztünk. Kiszálltunk és nekivágtunk a faluról elnevezett szikláknak.
A rövid, de erõs kaptató többekben egy álomszerû érzést ébresztett, hogy ez nem lehet igaz. De igaz volt. A sziklákról szép kilátás nyílt a kelet felé esõ sík vidékre, mivel a Velencei-hegység keleti peremén voltunk. A hegyrõl lemenet egy szõlõs területen haladtunk, majd egy elhagyatott erdõ benõtt ösvényén ereszkedtünk Pázmánd szélére, onnan egy határozott balra kanyarral Nadap felé folytattuk. Ez volt az egész napos túra legnyomibb része, mert sokat betonutaztunk, egyre melegebb volt, víz fogytán, semmi érdekes látnivaló. Mindössze annyival sikerült megdobni a hangulatot, hogy egy búzatáblánál toronyiránt átvágtunk a szemközti útra, útba ejtve egy kiszáradt patakmedret (a gyerekek nadrágjai zöldek lettek a vizes susnyától, aggódtak, hogy mi lesz így otthon. Mondtam, hogy semmi, ki lesz mosva végre a nadrág).
Nadapon nem is az õsjegyet közelítettük meg elõször, hanem jó fél órás sziesztát tartottunk a kocsmában. Ránk is fért, mert a társaság eléggé elgyötört volt, amilyen mondjuk egy túra utolsó harmadában szokott, jóllehet, ez még csak az elsõ harmada volt. Továbbindulva aztán csoportképet készítettünk a szintezési alappontnál, másztunk, egy libalegelõ-szerû falusi focipályán még rúgtak is néhányat a fiúk, inkább csak azért, hogy ne hiába cipeljék egész nap a labdát (a meztelen felsõtest villantása az osztály lánytagjai elõtt sem volt utolsó szempont).
Utunk legszebb szakasza következett. Erdõben, emelkedve, alig bírva, de egyre határozottabban közeledtünk az Angelika-forráshoz. Amikor odaértünk, mindenkit elbûvölt a hely intim szépsége, és intimitás ide vagy oda, a gyerekek vad locsolkodásba kezdtek, a szomjasabbak még inni is képesek voltak az aszály miatt nem túl bizalomgerjesztõ állagú forrás vízmedencéjébõl (nem lett semmi bajuk).
A Bodza-völgy és a Hurka-völgy tovább fokozta a látnivalók szépségének sorozatát, amit a több hektáros olajfa erdõ szinte felülmúlhatatlanná tett. Azt az illatorgiát, amit ott észleltünk, nem felejtjük egyhamar. Ráadásul, amikor megsúgtam a srácoknak, hogy ez Csilla néni kedvenc fája, egy kis protekció reményében csokorba szedték neki a virágzó ágakat. Ezeket Csilla néni egy darabig szagolgatta, aztán visszaadta a természetnek.
A nap koronája az ezután következõ sziklaképzõdmények megközelítése, megmászása és a rajtuk való örömködés jelentette, bár az erõnk rendesen fogytán volt már. Aztán végül valahogy leértünk Pákozdra, amirõl a vége felé azt hittük, soha sem fog bekövetkezni. Lent kocsmázás, majd - nem nagy meggyõzõdéssel, inkább a történelem tanárnõ iránti becsületbõl - meglátogattuk a csata régi emlékmûvét. A fent emlegetett strandolást a tónál lefújtuk, helyette beígértük a gyerekeknek az alsónémedi fagyizást. Elfogadták és fagyiztunk is.
Egész nap napos, meleg, helyenként fojtogatóan meleg idõ volt. Az ország több részén, reggel például Lajosmizsén is heves zivatar volt. Ahogy Felsõlajosra értünk, egy fekete felhõbe keveredtünk, amit messzirõl láttunk Lajosmizse fölött. Egyik pillanatról a másikra dübörögni kezdett a busz tetején a jég, alig értünk be a faluba. A Kollégium elõtt másodszor is rákezdett a máskor inkább jófajta italokba kívánt jég. Most is inkább egy pohár valamiben fejtette volna ki áldásos tevékenységét.
Jól sikerült kirándulás volt, talán nem is vártan nagy élmény minden résztvevõnek. A gyerekek azóta nem csak Csilla nénire néznek másképp, hanem nekem is nagyokat köszönnek, már jó messzirõl, ha meglátnak...

Ezen a napon együtt túrázott: Bagyinszki Hajnalka, Balog Csaba, Danka Rita, Guba Dániel, Kalocsa Dávid, Koller Achilles, Koller Alexa, Koller Kristóf, Kovács Richárd, Kozma Ádám, Kozma Károlyné, Makai Andrea, Makai Vivien, Nagy Csaba, Németh Kamilla, Oláh Dávid, Petrik Varga Ádám, Schulcz Krisztián, Szappanos Csilla, Tasi Anett és Varga Luca.