(109.) KALANDTÚRA A TARJÁNKA-SZURDOKBAN

Idõpont: 2009. május 2. szombat
Domoszló - Tarjánka-szurdok - Csonka-patak - Hármashatári erdészház - Markazi vár - Markaz

Régóta kacérkodtam a gondolattal, hogy a többszöri Rám-szakadék és Holdvilág-árok után keressünk még más, szép szurdokvölgyet Magyarországon és azt látogassuk is meg. Internetes leírások nyomán bukkantam a Tarjánka-szurdokra, a Mátrában, és az elõzetes ismeretek, képek alapján elhatároztam, hogy meglátogatjuk ezt a helyet is.
Május elsõ szombatján 5 órakor indultunk külön busszal Lajosmizsérõl. Néhányan nem jöttek el, akik megígérték, de õket inkább hagyjuk. A lényeg, aki ott volt velünk. Az út csendben, álmosan zajlott, a buszban elég hideg volt, többen meg is hûltek, de egy óra elteltével kaptunk fûtést és helyre állt a nyugalom.
Gyöngyösön egy benzinkútnál elintéztük a szokásos reggeli dolgainkat, egy boltban vásároltunk ezt-azt, aztán nyolc elõtt nem sokkal már el is hagytuk Markazt. Innen figyelni kellett az utat, mert a völgybe vezetõ szekérút nem felismerhetõ, csak találomra találtuk meg, szerencsére elsõre.
Az elsõ kilométer hasonlóan semmilyen volt, mint a Holdvilág-árok Kiskovácsi felõli kezdetén, de aztán elég hamar egy kis vízhozamú patak kövein botorkáltunk tovább. Maga a szurdok csak ezután keletkezett. Mint annyi más hely, ahol jártunk, ez is leírhatatlan, de ez most tényleg az. Össznépileg megállapítottuk, hogy szebb a fent említett két vetélytársánál. Ide feltétlenül el kell még hozni a bõvebb társaságot is, mert kihagyhatatlan.
A patakvölgy felénél elkeveredtünk egy kis kõomlásos mászás után, és nem a Tarjánka mentén folytattuk az utat, hanem a nyugatabbra esõ Csonka-patak feletti szekérúton értünk föl a csaknem 700 m magas erdészeti kövesútra, amely Recskrõl indulva Domoszló irányába szeli át a hegységet. Némi keveredés után megtaláltuk a várva várt pihenõhelyet, a Hármashatári erdészház elõtti rétet. Szinte mint egy festményen, olyan volt a mikrokörnyezet, zöld, hatalmas fenyõk és a tornácos erdei lak. Táborozásra ideális hely, még vizet is találtunk a ház melletti forrásban.
Ezután átvágtunk a zöld jelzésre, arról a zöld romra, ami a Markazi vár bércén hullámvasutazott velünk, egészen a romig. Ott ismét pihenõ, Imikénél elszakadt a cérna, pazar kilátás és végtelen nyugalom. Mint az egész túra során mindenhol.
Lemenet a faluba, szép cserjés-füves dombokon vitt az út, majd aszfaltba torkollott, azon egészen egy kocsmáig gyalogoltunk. Itt folyadék- és kalóriapótlás, egyebek. Négy óra volt, eléggé fáradtan, de lelkileg feltöltõdve szálltunk fel Jani bácsihoz, aki kedvesen értünk jött, szinte házig, a szomszédos Domoszlóról (eredetileg ide értünk volna le, de változott a program).
Mindenki köszönte az élményt, ugyanis a Csapat véleménye szerint ilyen szép helyen még nem jártunk, ilyen izgalmas völgyben még nem másztunk, ilyen jól még nem éreztük magunkat.
Én pedig még ilyen rendes társaságot nem láttam...

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Berta Bálint, Berta Zsuzsanna, Bertáné Kéri Katalin, Bokor Adrienn, Csicsó István, Csicsó Patrik, Hornacsekné Kucsera Ilona, Hriazik Attila, Kanyik Barbara, Kanyik Imre, Kõvári Márk, Kun Ádám, Kun Vivien, Nagy Irén, Németh Anna, Petõ Erika, Seres Nándor, Seres Roland, Szikora Dávid, Szikora Marcell, Szõrös Anna, Szõrösné Székely Cecília, Török Mária, Varga Istvánné Borika, Varga Zsuzsanna, Zielinski Krisztián és Zsikla Zseráld.

Rom a szurdok aljában

Jelzésünk a Markazi-várhoz

Markazi vár és kilátása

Csicsókák

A hõerõmû távlati képe...

...és a tó

Az oldalon szereplő írások, képek felhasználása csak írásbeli engedélyünkkel lehetséges.