(116.) LADÁNYBENE - KUNBARACS TÚRA

Idõpont: 2009. május 23. szombat
Ladánybene - Tatárszentgyörgyi kilátó - Kunbaracsi templomrom - Kunbaracs

Mai túránk elõzetesen az "ugyan már" és a "kiazahülyeakierregyalogol" kategóriába tartozik. Azok, akik egy túrát elõzetesen leminõsítenek, más aljas dolgokra is képesek. Például arra, hogy nem jönnek el, mert egy Ladánybene - Kunbaracs túrán ugyan milyen látnivaló adódhat? Túl közel van, láttak már ilyet. De mint a példa mutatja, mi sem ismertük igazán a Lajosmizsétõl kb. 15 kilométerre fekvõ területet, pedig többször túráztunk már rajta.
Ladányebenére a 8.07-es busszal ugrottunk át, mindössze nyolcan, és egy kiadós kocsmai kávézás után indultunk neki a kunbaracsi betonútnak. Bõ egy kilométer után elhagytuk, és jobbra fordulva már homokban folytattuk. Szerencsére éjszaka esett, így nem is porzott és nem is süllyedt annyira, és a szél is egész nap fújdogált, jelentõsen enyhítve az elmúlt napok harminc fok fölötti kánikuláját.
A tatárszentgyörgyi kilátó buckájára egy óra elteltével értünk, de a toronyba most sem lehetett felmenni, létrák hiányában. Megreggeliztünk és mentünk is tovább. Az úton két kilométerenként volt egy jelzés, tehát szinte csak érzésbõl haladtunk a kunbaracsi templomrom irányába. Szép buckák, árnyas erdõk, gyepes puszta váltották egymást. Lepkéket kaptunk lencsevégre, meg-megálltunk, élveztük az enyhe idõt és a szabadságot.
A templomromhoz végül is csak úgy jutottunk el, hogy egy dûlõúton megkérdeztük egy arra járó autóstól, mert egyébként túlmentünk volna rajta. A lényeg, hogy meglett. A gyerekek csalódottan vették tudomásul, hogy ez nem is rom, csak egy kereszt, de én mondtam nekik, ilyen környéken, ahol minden homok, az ilyen kis alapfalmaradványt is meg kell becsülni.
A faluig hátralévõ részen társaim kialkudták, hogy ne menjünk tovább egy kocsmánál, hanem Pista bácsiék jöjjenek értünk, és kocsival vigyenek minket Ladánybenére, majd pedig haza. Némi szervezés Borika részérõl, és ez a vágyunk is teljesült. Így három órakor a ladánybenei Helytörténeti Gyûjteményhez értünk. És ezzel kezdetét vette egy ott alig egy óráig tartó, itthon azóta is folytatódó kábulat. Mert amit ott találtunk, az maga volt a csoda. A helyszín, az udvar, a berendezési tárgyak, Laci bácsi és Erzsike néni szeretetteljes vendéglátása, a turista relikviák. Két napot is el lehetne itt tölteni, és ahogy megfogadtuk, hamarosan el is fogunk.
Mert a csodák néha olyan közel vannak hozzánk, hogy észre sem vesszük õket. Egyszerûen átnézünk rajtuk vagy felettük. Nem kell külföldre menni, hogy szépet lásson az ember, nem kell idegen földön keresni, amit itthon is megtalálhatunk, nem kell spanyolországi zarándokút után sóvárogni, amikor a lélekig vezetõ, Isten által kikövezett utat bárhol, akár itt is végigjárhatjuk, hiszen evilági utazásunk célállomását nem a végtelen rejti, az elérhetetlen horizont, hanem a bennünk rejtezõ lélek és a környezetünkben élõ emberek jósága. A mai nap erre tanított meg minket, és ez sokkal több, mint amit ettõl a naptól várni lehetett. Meg sem érdemeljük, annyival több.

Ezen a napon együtt túrázott: Balog Csaba, Hriazik Attila, Kun Ádám, Kun Vivien, Nagy Irén,  Sárközi Ervin, Török Mária és Varga Istvánné Borika.

Ladánybenén

Ezüst gömb

A falu felé haladva

Kunbaracsra  érünk

Ezt utólag láttuk, mert ellenkező irányban volt kirakva

Kézenfogva

Kocsmai folyadékpótlás

"Oda csap ahova köll..."

Ladánybenei Helytörténeti Múzeum

Az egykori iskola udvarán

Mindenhol régi tárgyak

Som Laci bácsi a pelyvázó működését magyarázza